responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 141

«راء» آغاز گرديده است. و همين‌طور است در سوره اعراف كه با «المص» آغاز شده است‌[1].

حروف مقطعه در ديدگاههاى مختلف‌

آراء دانشمندان در مورد حروف مقطعه در اوائل سور، مختلف است. (بر حسب آنچه كه فخر رازى در تفسير كبير خود بر شمرده است) چه بسا به بيست قول و ديدگاه و يا فزون‌تر از آن مى‌رسد. إلّا اينكه مبانى و اقوال رئيسه- كه اقوال ديگر بر محور آن مى‌چرخند- عبارت از نظريات سدگانه زير است:

1- نظريه شعبى‌[2] كه مى‌گويد: «اين آيات و حروف از آيات متشابه بوده و براى ما كاملا مجهول است. علم آنها از ما مستور بوده و سرّشان محجوب و از مختصات و ويژگيها و علم منحصر به فرد حضرت احديّت- جلّ و علا- مى‌باشد.

و ما به ظاهر آنها ايمان مى‌آوريم و علم آن را به خداوند متعال واگذار مى‌نماييم»[3].

2- متكلمين، عقيده شعبى و همفكران او را ردّ نموده و گفته‌اند: اگر منظور از عدم علم، جهل مطلب باشد حتى براى شخص رسول خدا- صلى اللّه عليه و آله- و ساير امناى وحى، اين قطعا باطل است؛ زيرا چگونه ممكن است در كتابى كه مبين است و خود را مبين مى‌نامد، مطلبى باشد كه بر ماسوى اللّه پوشيده باشد با اينكه خود قرآن كريم فرموده است: كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ‌


[1] معترك الاقران، ج 1، ص 71.

[2] او همان ابو عمر بن شراحيل تابعى مشهور( متوفاى سال 104) مى‌باشد.

[3] البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 173.

نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 141
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست