فَأَوْجَسَ
فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسى[1]
زيرا ضمير «فى نفسه» به موسى بر مىگردد در حالى كه او فاعل «اوجس» است[2].
6-
مفرد آوردن در جايى كه اگر رعايت فاصله نبود مىبايستى جمع مىشد؛ مانند قول خداى
متعال:
إِنَّ
الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ[3] كه
«فراء» گفته است: در اصل «الانهار» بوده است، چون در آخر «آيه» بوده، مفرد آورده
شده، پس رئوس آيات، مانند هم مفرد آورده شده است[4].
و
قول خداى سبحان: وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً[5].
«و
ابن سيده» گفته است: اى اعضادا، و براى اينكه با رئوس آيات در افراد يكسان باشد،
«عضدا» آمده است.
و
از آن جمله است إفراد آنچه كه اقتضا مىنمود كه تثنيه باشد؛ مانند قول خداى تعالى:
فَلا يُخْرِجَنَّكُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى[6] به
دليل قول خداى متعال در جاى ديگر:
فَأَخْرَجَهُما
مِمَّا كانا فِيهِ[7] و
قوله: فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ[8] و
قول