نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 101
سيبويه گذشت
و از آن جمله قول خداى تعالى در آيه:
وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا[1] است؛ زيرا مقاطع فواصل آيات در اين سوره همهاش
از الفهايى كه در حالت وقفى از تنوين قلب شدهاند، تشكيل شده است. و لذا در اين
آيه «يك الفى» بعد از نون افزوده شده است تا اينكه با ساير مقاطع، همسان و مساوى
باشد.
و
همچنين قول خداى تعالى: فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا[2] و
أَطَعْنَا الرَّسُولَا[3] و
باز از آن جمله قول خداى تعالى در آيه: كانَتْ قَوارِيرَا[4]
مىباشد[5].
2-
ملحق شدن نون به آخر كلمه، در مثل قول خداى متعال: وَ طُورِ
سِينِينَ[6]
است و حال آنكه آن همان طُورِ سَيْناءَ است چنانكه
فرمود:
وَ
شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ[7]
زيرا فاصلهها در سوره «تين»، همهاش با «نون» است.
و
مانند قول خداى تعالى: لَعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ
يَعْلَمُونَ[8] كه
«لعلّ» به خاطر مراعات فواصل آيات، تكرار شده است؛ زيرا اگر بر اساس اصل و قاعده
لغوى مىآمد، مىبايست بفرمايد:
أرجع
الى النّاس فيعلموا با حذف نون عوض رفعى، البته بنابراين كه در جواب لعلّ، فعل
مضارع منصوب مىگردد.