نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 88
پرداخت و آن
را عرضه داشت، ولى به دلايلى پذيرفته نشد؛ اما از آنجايى كه قرآن اولين مرجع تشريع
آيين اسلام و زيربناى ساخت جامعه اسلامى است، ضرورت داشت خلفاى وقت از ديگر كتّاب
كلام الهى استفاده كنند تا با جمع قرآن از روى قطعات چوب و استخوان و سينههاى
حافظان قرآن، آن را ضبط كنند و خلأ از دست رفتن هفتاد تن و بنا بر قولى چهارصد تن
از حافظان قرآن را كه در جنگ يمامه به شهادت رسيدند، جبران كنند.[1]
بنابراين
خليفه اول، از زيد بن ثابت براى جمع قرآن دعوت كرد. زيد مىگويد:
ابو
بكر مرا فراخواند، و بعد از مشاوره با عمر- كه در آنجا بود- گفت: بسيارى از قاريان
و حافظان قرآن در حادثه يمامه كشته شدهاند و بيم آن مىرود كه در موارد ديگر نيز
گروهى ديگر كشته شوند و قسمت عمده قرآن از بين برود. آنگاه جمعآورى قرآن را مطرح
ساخت. گفتم: چگونه مىخواهيد كارى كنيد كه پيامبر (ص) آن را انجام نداد؟ گفتند:
اين كار ضرورت دارد و بايد انجام شود و آن اندازه سخن گفتند و به من اصرار ورزيدند
تا آن را پذيرفتم. آنگاه ابو بكر به من گفت: مىبينم كه جوان عاقلى هستى و هرگز ما
به تو انديشه ناروا نمىداريم. تو كاتب وحى رسول خدا بودى، اين كار را دنبال كن و
به خوبى انجام ده. زيد مىگويد: سنگينى اين كار كه بر من تحميل شده بود، از تحمّل
كوه گران سختتر بود، ولى بناچار آن را پذيرفتم و قرآن را كه بر صفحاتى از سنگ و
چوب نوشته شده بود، جمعآورى كردم.[2]
روش
زيد در جمع قرآن
زيد
به جمع قرآن مشغول شد و قرآن را از صورت پراكندگى درآورد و در يكجا فراهم كرد. او
اين كار را با همكارى گروهى از صحابه انجام داد. نخستين اقدام وى آن بود كه اعلام
كرد: هركس هرچه از قرآن نزد خود دارد، بياورد. يعقوبى مىگويد: وى گروهى مركب از
25 نفر را تشكيل داد[3] و خود
رياست آن گروه را بر عهده گرفت. اين گروه هر روز در مسجد گرد هم مىآمدند و افرادى
كه آيه و يا سورهاى از قرآن در اختيار