خداوند
كتاب خود را- كلا و بعضا- برخلاف شيوه عرب نامگذارى كرد و تمام آن را قرآن ناميد،
چنانكه عرب مجموع اشعار يك شاعر را ديوان مىگويد و بعض (قطعه) آن را مانند قصيده
ديوان سوره- و بعض سوره را مانند هر بيت قصيده آيه ناميد و آخر هر آيه را مانند
قافيه در شعر، فاصله داد.[4]
راغب
اصفهانى مىگويد:
آيه،
شايد از ريشه «أىّ» گرفته شده باشد؛ زيرا آيه است كه روشن مىكند: «أيّا من أىّ»
(كدام از كدام است) ولى صحيح آن است كه از «تأيّى» اخذ شده باشد؛ زيرا تأيّى به
معناى تثبّت و پايدارى است. گويند: «تأيّ أى ارفق» (مدارا كن، آرام باش) و شايد از
«اوى اليه» گرفته شده باشد، به معناى پناه بردن و جايگزين كردن و هر ساختمان بلندى
را آيه گويند: «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ»،[5]
(در زمينهاى مرتفع ساختمانهاى بلندى بهپا مىداريد و بيهودهكارى مىكنيد). سپس
گويد: هر جملهاى از قرآن را كه بر حكمى از احكام دلالت كند، آيه گويند، خواه سوره
كامل باشد يا چند فصل يا يك فصل از يك سوره و گاه به يك كلام كامل كه جدا از كلام
ديگر باشد آيه گويند. به همين اعتبار آيات سورهها قابل شمارش است و هر سوره را
مشتمل بر چند آيه گرفتهاند.[6]
لازم
است به طور اختصار يادآورى كنيم كه اشتمال هر سوره بر تعدادى آيات، يك امر توقيفى
است و كوچكترين سوره، سوره كوثر، مشتمل بر سه آيه است و بزرگترين سوره، سوره بقره
مشتمل بر 286 آيه است. به هر تقدير، كم يا زياد بودن آيههاى هر سوره با دستور خاص
پيغمبر اكرم (ص) انجام گرفته است و همچنان بدون دخل و تصرف تاكنون باقى است و در
اين امر سرّى نهفته است كه مربوط به اعجاز قرآن و تناسب آيات مىباشد.