responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 194

رئيس وقت دانشگاه الازهر، محمد مصطفى مراغى، بر اين فتوا صحّه گذاشت و عبارت زير را در ذيل آن نوشت:

«بسم الله الرحمن الرحيم و جهت هذا السؤال الى حضرات اصحاب الفضيلة جماعة كبار العلماء و إنى اوافقهم على ما رأوه».

بعد از اعلام فتواى علماى ازهر و تأييد شيخ ازهر، هيئت دولت به ترجمه قرآن اقدام كرد.

مخالفان ترجمه قرآن در مصر

در مقابل اقدامات علماى ازهر، كوششهايى نيز به منظور جلوگيرى از ترجمه قرآن، انجام مى‌گرفت كه سرپرستى و زعامت گروه معارض را شيخ محمد سليمان، نيابت عالى محاكم شرعى، بر عهده داشت. اينان با كمال جديّت كوشش داشتند تا جلوى اين اقدامات را بگيرند و شخصيتهاى معروفى چون شيخ محمد احمدى ظواهرى، رئيس سابق دانشگاه الازهر و عضو هيئت كبار علما را با خود همراه ساخته بودند. شيخ محمد احمدى ظواهرى در نشستى كه هيئت كبار علما به منظور اقدام به ترجمه، برگزار كرده بودند، حضور نيافت و موافقت خود را اظهار نداشت. علاوه بر اين، نامه‌اى به على ماهر پاشا، رئيس‌الوزراى سابق، نوشت و او را بر ردّ اقدامات انجام‌شده تشويق كرد.

اين گروه، نشستهايى برگزار كردند و براى مقابله با ترجمه قرآن گروه مقاومت تشكيل دادند و اعلاميه‌هايى پخش و طومارهايى تهيه نمودند و آنها را به مجلس شوراى ملى ارسال كردند و از آنها خواستند تا جلوى اقدامات براى ترجمه قرآن را بگيرند و بالاخره در خيابانها و بازارها به راه افتادند و مردم را عليه اقدامات يادشده تحريك كردند.

عدّه‌اى از علماى مخالف، عليه اين اقدامات فتوا صادر كردند كه پيشرو آنها شيخ موسى غراوى، رئيس اسبق محكمه عالى شرعى، و ديگر سرشناسان قضات و رؤساى محاكم بودند. اين فتاوى نيز به مجلس فرستاده شد.

در مجلس هم به زعامت شيخ عباس جمل، وكيل مدافع شرعى، گروهى تشكيل يافت. بسيارى از وكلاى مجلس به اين گروه پيوستند تا در امر مقاومت همكارى كنند.

آنها اصرار داشتند تا بودجه تعيين‌شده براى ترجمه قرآن حذف شود. بعلاوه گروه مقاومت عدّه‌اى از بزرگان شام و فلسطين و عراق را نيز تحريك كردند تا نامه‌هايى به عنوان رئيس‌الوزراى وقت، نحاس پاشا، بفرستند و او را از اين كار برحذر دارند؛ آنها نيز اين كار را كردند و با اصرار زياد و سوگند دادن او به نام ايمان و عقيده‌اى كه در سينه دارد و

نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 194
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست