نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 126
خواننده
مصحف از كجا بداند كه الف «لاأذبحنّه» زايد است و نبايد خوانده شود و يا چگونه
بفهمد كه يكى از دو «يا» ى «بأييد» در آيه «و السّماء بنيناها بأييد» زايد مىباشد
و يا در كلمه «نشؤا» بدون هيچ علامتى از كجا خواننده مىفهمد كه واو زايد است و
الف ممدوده است و تلفظ همزه بعد از الف است؟
موضوع
عجيبتر وجود تناقض در رسم الخط مصحف عثمانى است؛ به نحوى كه كلمهاى را به شكلى
در جايى نوشتهاند و همان كلمه را در جاى ديگر به شكلى ديگر و اين خود نشان مىدهد
كه نويسندگان اوّليه تا چه حدّى از شناخت اصول كتابت به دور بودهاند تا آنجا كه
توانستهاند، دستكم روش واحدى در املا و نوشتن كلمات اتخاذ كنند.
چنانكه
در آيه 247 سوره بقره كلمه «بسطة» با سين و در آيه 69 از سوره اعراف با صاد «بصطة»
نوشته شده است و نيز كلمه «يبسط» در آيه 26 سوره رعد با سين و در آيه 245 بقره با
صاد ضبط گرديده است و از اين قبيل تناقضات در مصحف عثمانى زياد وجود دارد.