نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 120
كه
علامت حركت بوده با نقطههايى كه علامت اعجام است، اشتباه نشود و اين دو نوع نقطه
از يكديگر تميز داده شوند.
جرجى
زيدان مصحف نقطهدارى را به همين كيفيت، در دار الكتب مصر ديده است. او مىگويد:
اين
مصحف، نخست در مسجد عمرو بن عاص، در مجاورت قاهره بوده و از قديمترين مصحفهاى
عالم است. ورقهاى آن بزرگ و خط آن با مركب سياه نوشته شده و نقطههاى آن به رنگ
قرمز است و همانطور كه ابو الاسود توصيف كرده، نقطههاى بالاى حروف، علامت فتحه و
نقطههاى زيرين، علامت كسره و نقطههاى جلو حروف، نشانه ضمّه است.[1]
در
اندلس، مصحفها را با چهار رنگ مىنوشتهاند: رنگ سياه براى حروف، رنگ قرمز براى
نقطههايى كه علامت حركت بوده، رنگ زرد براى همزهها و رنگ سبز براى الفهاى وصل،
به كار مىرفته است.[2]
آخرين
تغييرات تكميلى
جلال
الدين سيوطى گفته است: در صدر اوّل، نشانه حركات حروف، به صورت نقطه بوده است.
نقطه اول حروف، علامت فتحه و نقطه آخر حروف، علامت ضمه و نقطه زيرين حروف علامت
كسره بشمار مىآمده است.
علايمى
كه هماكنون براى بيان حركات حروف متداول است و مأخوذ از حروف مىباشد، از
ابتكارات خليل بن احمد است. در اين روش علامت فتحه عبارت است از شكل مستطيلى كه در
بالاى حروف گذارده مىشود و علامت كسره به همين شكل و در ذيل حروف به كار مىرود.
علامت ضمه، واو كوچكى است در بالاى حرف و تنوين بر حسب مفتوح بودن و يا مكسور بودن
و يا مضموم بودن، به وسيله دو علامت از نوع خود، مشخص مىشود. سيوطى اضافه مىكند:
«اولين كسى كه همزه و تشديد را وضع كرد، خليل بن احمد بود»[3].
در
طول زمان، عنايت و توجه مسلمانان به قرآن بيشتر مىشد و تغييراتى در خط