نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 105
مىكند كه
سال آغاز يكى كردن مصاحف، سال بيست و پنجم هجرى بوده است. موضوع ديگر آنكه، تنها
ابن اثير پيشنهاد حذيفه را براى يكى كردن مصاحف، از حوادث سال سىام هجرى ذكر
نموده است و نقل او به گونهاى است كه نمىتوان تأييد كرد كه از يك سند تاريخى اخذ
كرده باشد.
از
طرف ديگر، بايد ذكر تاريخ رويدادهاى مهم از روى تحقيق و بررسى باشد. طبرى خود به
تاريخهايى كه ذكر شده، چندان اعتماد نمىكند و احيانا در تاريخ وقوع رويدادى ترديد
مىكند، مانند جنگ نهاوند كه تاريخ وقوع آن را، به طور قطعى نقل نمىكند و آن را
از حوادث سال هجده و يا سال بيست و يك ذكر مىكند.[1]
بنابراين
براى شناخت دقيق تاريخ يك حادثه، نمىتوان صرفا به آنچه مورخان نقل كردهاند،
اعتماد كرد و لازمه اعتماد به تاريخ صحيح وقوع يك واقعه، تحقيق و بررسى از جوانب
مختلف است.
مراحل
انجام برنامه
كميته
يكى كردن مصاحف در انجام مأموريت خود سه مرحله اساسى را طى كرد:
1.
جمعآورى منابع و مآخذ صحيح براى تهيه مصحف واحد و انتشار آن بين مسلمانان.
2.
مقابله مصحفهاى واحد با يكديگر، به منظور حصول اطمينان نسبت به صحت آنها و عدم
وجود اختلاف بين آنها.
3.
جمعآورى مصحفها و يا صفحههايى كه قرآن در آنها ثبت شده بود از جميع بلاد اسلامى
و محو و نابود كردن آنها.
و
بالاخره الزام همه مسلمانان به قرائت اين مصحف و منع آنان از تمسك به مصحفها و
قرائتهاى ديگر. كميته يكى كردن مصاحف، در اين مراحل سهگانه، دقت لازم را به كار
نبرد و در انجام وظايف خود مسامحه كرد، بخصوص در مرحله دوم (مقابله مصاحف) كه
نيازمند دقّت و تحقيق بسيار بود.
در
مرحله جمعآورى مصحفها و محو آنها، عثمان به اين نحو عمل كرد كه افرادى