نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 59
وجود عدالت،
موجب اطمينان به آنان مىگردد.
در
پاسخ بايد گفت: عدالت به اين معناست كه شخص از روى عمد كج نمىرود و دروغ
نمىگويد. دروغ دو قسم است:
كذب
خبرى: دروغى كه گوينده آن از خلاف واقع بودن سخنش خبر ندارد و گمان مىكند واقع را
مىگويد. كذب خبرى گناه شمرده نمىشود.
كذب
مخبرى: دروغى كه گوينده آن مىداند سخنش خلاف واقع است. اين دروغ معصيت است و موجب
فسق مىشود.
فقيه
عادل از كذب مخبرى اجتناب مىكند، اما اجتناب از كذب خبرى در اختيار او نيست.
معصوم- كه مشمول عنايت پروردگار است- حتى مرتكب كذب خبرى هم نمىشود و هيچ اشتباهى
از او سر نمىزند؛ زيرا داراى بينش گستردهاى است كه همه حقايق را مىبيند.
بنابراين
ائمه عليهم السّلام داراى مقام قداستى مىباشند كه از هرگونه اشتباه و گناه مبرا
هستند و به همين جهت دستورهاى آنان جاى چونوچرا ندارد؛ ولى فقها چنين مقامى
ندارند و مىتوان با بزرگترين فقيه نيز مناقشه كرد. يك فقيه هنگامى كه فتوا
مىدهد، احتمال اينكه نكتهاى را ناديده گرفته باشد، وجود دارد؛ اما آنچه امام
مىگويد، عين واقع است و هيچ احتمال اشتباهى در آن وجود ندارد.
از
امام رضا عليه السّلام روايت شده است: «هنگامى كه خداوند بندهاى را براى رسيدگى
به امور مردم برمىگزيند، سينهاش را فراخ مىكند و در قلبش چشمهسارهاى حكمت را
به وديعت مىنهد و دانش را به او الهام مىكند تا اينكه پس از آن در پاسخ [به
پرسشها] نماند و هيچگاه در تشخيص راه سرگردان نباشد. پس او معصوم، مؤيّد، موفق و
استوار مىباشد. از هرگونه اشتباه و لغزشى در امان است.
خداوند
اين عنايت را به او روا داشته است تا حجت او بر بندگانش باشد»[1].