نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 60
همچنين امام
بايد از همه كاملتر باشد و قدرت انديشهاش بر همه امت برترى داشته باشد. پيامبر
اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىگويند: «و لا بعث اللّه نبيا و لا رسولا حتى يستكمل
العقل و يكون عقله أفضل من جميع عقول امّته»[1]؛
«خداوند پيغمبرى را برنيانگيخت تا زمانى كه عقل او به كمال رسيده باشد و عقل او
برتر از همه امتش باشد».
امام
حسن عسكرى عليه السّلام مىگويند: «إنّ اللّه وجد قلب محمد صلّى اللّه عليه و آله
أفضل القلوب و أوعاها فاختاره لنبوته»[2]؛
«خداوند قلب پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله را كاملترين قلبها و پذيراترين قلبها
يافت، آنگاه او را براى پيامبرى برانگيخت».
ملا
صدرا براى رسيدن پيامبر به مقام نبوت، دو حركت را ضرورى مىداند: ابتدا بايد به
سوى قله كمال حركت صعودى كند و حامل پيام الهى شود، سپس بهسوى خلق حركت نزولى
مىكند. ايشان مىگويد: «پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پيش ازآنكه صفت درونش در
برونش ظهور كند، درون خود را كامل كرد،[3]
آنگاه صفاى درونش در جسمش ظهور كرد در حالى از درون پاكش حكايت مىكرد [كه اين
ظهور، همان رسيدن به مقام نبوت است]. حركت اول، سفر از خلق به سوى حق است و حركت
دوم حركت از سوى حق همراه با حق به سوى خلق است»[4].
دستيابى
به عصمت
عصمت
مقامى اكتسابى است و رسيدن به آن، هرچند پايينترين مرتبه آن، براى هركس ممكن است.
آيههاى قرآن[5] و سخنان
درربار ائمه عليهم السّلام در زمينه رسيدن به عصمت، جنبه عمومى و لحن گسترده دارد
و همه مردان خدايى را كه در اين وادى قدم مىنهند، شامل مىشود.
[3] . در كتب اهل سنت آمده كه جبرئيل در دوران كودكى،
سينه پيغمبر را شكافت و اندرون او را شستشو داد. اين شستشو دادن كنايه از شستشوى
باطنى است؛ يعنى پيامبر باطنش را شستشو داد.