نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 155
اين برداشت
طبرى از آيه، برداشتى نادرست است و از طبرى- كه در ادبيات عرب، تفسير و تاريخ،
استاد و صاحب نظر مىباشد- بعيد است كه آيه را اينگونه معنا كند.
آيا
شايسته است پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از مشركان- كه با او در ستيزند- در برابر
رسالت خود اجرى درخواست كند، حالآنكه از ديد مشركان، رسالت پيامبر بزرگترين گناه
اوست.
مشركان
ادعا مىكردند كه پيامبر ما را سفيه مىشمارد و جوانهاى ما را فاسد مىكند. اگر
از مشركان مىپرسيدند: «پيامبر چه جرم عظيمى مرتكب شده است كه شما اينگونه با او
در ستيزيد؟» پاسخ مىدادند: «او ادعاى پيامبرى كرده است».
چگونه
ممكن است پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در برابر اين جرم بزرگ، درخواست اجر كند!
تناسب
در سخن از ابتدايىترين اصول شيوايى و بلاغت كلام است و پيامبر- كه فصيحترين عرب
است- به خوبى از اين قانون آگاه است. شايسته نيست كه پيامبر در برابر رسالت خود از
مشركان درخواست مزد كند، حالآنكه هيچ تناسبى بين رسالت و دشمنان پيامبر، اگرچه
خويشاوند باشند، وجود ندارد.
2.
تفسير زمخشرى
زمخشرى
مىگويد: «حرف" في"- كه طبرى در استدلال بر سخن خود از آن استفاده كرده
است- دليل بر اين مىشود كه" قربى" به معناى" نزديكان من"
است».
تفسير
و استدلال زمخشرى را در ضمن چند مقدمه بيان مىكنيم:
نخست:
«في» در إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى، حرف ظرف
است، به اين معنا كه همه دوستىهايتان را در ظرف «القربى» خلاصه كنيد و خداوند
«القربى» را مكانى براى دوستى مؤمنان قرار داده است؛ همانند جمله «لي في آل فلان
مودة»؛ «من خاندان
نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 155