نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 31
است. به
ويژه در دوران تاريك حكومت بنى اميه كه از روى غرض ورزى، آيات بىشمارى با تنظيم
شأن نزولهاى ساختگى، به دلخواه تفسير و تأويل شده است.
از
امام احمد بن حنبل در اينباره نقل شده كه سه چيز اصل و پايه درستى ندارد:
الف)
رواياتى كه درباره جنگهاى صدر اسلام ثبت شده است؛
ب)
رواياتى كه درباره فتنههاى آخرالزمان گفته شده است؛
ج)
رواياتى كه درباره تفسير و تأويل قرآن آمده است.
امام
بدرالدين زركشى از برخى محققان نقل مىكند: «مقصود اين است كه بيشتر روايات در
اينباره قابل اعتماد نيست، نه اينكه همه آنها قابل اعتماد نباشد»[1].
چون
اسباب نزول از راه نقل روايت بهدست مىآيد و متأسفانه وقايع و حوادث در گذشته ضبط
نمىشد، غالب روايات منقول، چندان منابع قابل اعتمادى نيستند.
واحدى
در اسباب النزول مىگويد: «جايز نباشد در اسباب نزولِ آيات چيزى گفته شود؛ مگر
آنكه روايت صحيح و قابل اعتمادى در دست باشد و از كسانى روايت شده باشد كه خود
شاهد حوادث اتفاق افتاده آن زمان بوده باشند، نه آنكه از روى حدس و گفتههاى بى
اساس، سخنى گفته باشند».
سپس
از ابن عباس روايت مىكند كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «از نقل حديث
بپرهيزيد مگر بدان علم و شناخت صحيح داشته باشيد؛ زيرا هر كس بر من و قرآن دروغى
ببندد، جايگاه خود را در آتش آماده ساخته است».
محمدبنسيرين
مىگويد: «از عبيده- يكى از سرشناسانِ تابعين- درباره