responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 337

پسر عمويش بر او غالب شديم در حالى كه حقى در آن نداشتيم و فدك را هم از دست همسر او بيرون آورديم. (ابو بكر گفت:) وقتى نماز صبح را با مردم خواندم كنار او بايست و شمشيرت همراهت باشد. وقتى من نماز را خواندم و سلام دادم گردن او را بزن»!! على عليه السّلام مى‌فرمايد: خالد بن وليد در حالى كه شمشيرش را به كمر بسته بود در كنار من به نماز ايستاد. ابو بكر هم به نماز ايستاد و در تصميم خود متردّد و پشيمان شده و متحيّر مانده بود، تا آنجا كه نزديك بود آفتاب طلوع كند! لذا قبل از آنكه سلام دهد گفت:

«آنچه به تو دستور داده بودم انجام مده» و سپس سلام نماز را داد!! به خالد گفتم: موضوع چه بود؟! گفت: به من دستور داده بود كه وقتى سلام نماز را داد گردن تو را بزنم. گفتم: آيا چنين كارى را مى‌كردى؟ گفت: آرى بخدا قسم، اگر سلام مى‌داد انجام مى‌دادم!

حبس خمس‌

سليم مى‌گويد: سپس امير المؤمنين عليه السّلام رو به عباس و اطرافيانش كرد و فرمود[1]: آيا تعجب نمى‌كنيد از اينكه او و رفيقش سهم ذوى القربى را كه خداوند براى ما در قرآن واجب كرده حبس نموده‌اند؟! خدا هم مى‌دانست كه اينان بزودى در اين باره به ما ظلم مى‌كنند و آن را از دست ما خارج مى‌كنند و لذا فرمود: إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ‌[2]، «اگر به خدا و به آنچه در روز فرقان، روزى كه دو گروه با يك ديگر ملاقات مى‌كنند نازل كرديم ايمان آورده‌ايد ...»[3].


[1] عبارت در كتاب ارشاد القلوب چنين است: سپس امير المؤمنين عليه السّلام رو به اطرافيانش كرد و فرمود: آيا براى شما رأيى ظاهر نشد كه باعث شد آنان بر ما اهل بيت از هر جانب و به هر شكلى مسلط شوند و از هيچ گونه دور كردن و به نهايت درجه بدرفتارى و گرفتن حقوق ما كوتاهى نكنند. آيا عجيب نيست كه او و رفيقش سهم ذوى القربى را از ما حبس مى‌كنند ....

[2] سوره انفال: آيه 41.

[3] منظور حضرت اين است كه خداوند آيه خمس را بصورت شرط آورده كه اگر مؤمن هستيد چنين كنيد، اشاره به اينكه در آينده عده‌اى به آن ايمان نخواهند داشت.

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 337
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست