مردم بايد حاكم را بخواهند، تا او مورد قبول
باشد و حق داشته باشد كه حكومت كند. اى كسى كه مسلمانى، چرا رأى مردم معتبر است؟
مىگويد چون مسلمانم؛ چون به اسلام اعتقاد دارم و چون در منطق اسلام، رأى مردم بر
اساس كرامت انسان پيش خداى متعال معتبر است. در اسلام هيچ ولايت و حاكميتى بر
انسانها مقبول نيست، مگر اينكه خداى متعال مشخص كند. ما هرجا كه در مسائل فراوان
فقهى كه به ولايت حاكم، ولايت قاضى يا به ولايت مؤمن- كه انواع و اقسام ولايات
وجود دارد- ارتباط پيدا مىكند، شك كنيم كه آيا دليل شرعى بر تجويز اين ولايت قائم
هست يا نه، مىگوييم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولايت است. اين منطق اسلام است. آن
وقتى اين ولايت مورد قبول است كه شارع آن را تنفيذ كرده باشد و تنفيذ شارع به اين
است كه آن كسى كه ولايت را به او مىدهيم- در هر مرتبهاى از ولايت- بايد اهليت و
صلاحيت يعنى عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. اين منطق
مردمسالارى دينى است كه بسيار مستحكم و عميق است. يك مؤمن مىتواند با اعتقاد
كامل اين منطق را بپذيرد و به آن عمل كند؛ جاى شبهه و وسوسه ندارد.[1] آن كسى كه اين معيارها دارد و از
تقوا و صيانت نفس و ديندارى كامل و آگاهى لازم برخوردار است، آنوقت نوبت مى رسد
به قبول ما، اگر همين آدم را با همين معيارها، مردم قبول نكردند باز مشروعيت
ندارد. چيزى بنام حكومت زور در اسلام نداريم.[2]
از حقوق اوليه هر ملتى است كه بايد سرنوشت و تعيين شكل و نوع حكومت خود را در دست
داشته باشد.[3] اسلام به
ما اجازه نداده است كه ديكتاتورى بكنيم. ما تابع آراى ملت
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار استادان و
دانشجويان قزوين 26/ 9/ 1382
[2] - كتاب حكومت در اسلام، مقالات، ص 33؛ بيانات رئيس
جمهور( آيه الله خامنهاى)