نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 44
به نظر مىرسد آنچه شهيد مطهرى رحمه اللّه
در موضوع علم كلام فرمود، گوياى تمامى سخنان گذشتگان است كه «غرض و هدف مشتركى كه
در علم كلام وجود دارد، يعنى حجيت دادن و اعتبار بخشيدن به مسايل دينى، موضوعات
كلامى را متعدد كرده است»؛ ازاينرو، در تعيين حوزه عملكرد علم كلام، بايد به هدف
و غايت آن نگاه كنيم تا به مسايل كلام دست يابيم.
پس بايد در ملاك تمايز علوم تجديد نظر نمود و از هر علمى جداگانه بحث
كرد.
براساس آنچه گذشت، غايت و هدف علم كلام، اثبات عقايد دينى و بحث از
ذات و صفات خداوند است، بنابراين موضوع علم كلام نيز همين است.
3- 1. انواع دلايل علم كلام
دلايل علم كلام را با حصر عقلى مىتوان به سه دسته تقسيم كرد:
1. عقلى محض: يعنى تمام مقدّمات آن عقلى است.
2. نقلى محض: به اين معنا كه تمام مقدّمات آن نقلى است.
3. مركّب از عقل و نقل.[1] علم كلام
در عين اينكه يك علم استدلالى و قياسى است، از نظر مقدّمات و مبادىاى كه در
استدلالات خود بكار مىبرد، مشتمل بر دو بخش است؛ عقلى و نقلى.
[1] - عبد الرّحمان بن احمد، ايجى، المواقف فى علم
الكلام، ص 39؛ عبد اللّه جوادى آملى، ولايت فقيه ولايت فقاهت و عدالت، ص 150.
نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 44