نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 34
6. قطب الدين شيرازى (710 ق):
هرچه آن را به دلايل عقلى اثبات توان كرد، خواه به نقل نيز اثبات
توان كرد و خواه نه، آن را علم اصول دين گويند ... كه چهار قسم است: الف) در معرفت
ذات آفريدگار ... ب) در معرفت صفات او ... ج) در معرفت افعال و احوال او ... د)
معرفت نبوت و رسالت و حكمت در آن ....[1] 7. علّامه
حلّى (726 ق):
علم به واجب الوجود با دقت صحيح در دلايل.[2]
8. عضد الدّين ايجى (756 ق):
كلام يعنى پىبردن به امورى كه براساس آنها مىتوان دلايلى را در
اثبات عقايد دينى اقامه نمود و به شبهات پاسخ گفت.[3]
ايجى در تعريف خود اين نكته را بيان مىكند كه به وسيله كلام مىتوان عقايد دينى
را از راه برهان و دفع شبهه اثبات نمود؛ بنابراين، مهمّترين وظيفه علم كلام، دفاع
منطقى و عقلانى از اعتقادات دينى است.
همگان به اين نكته توجّه دارند كه علم كلام، حافظ عقايد است و عقيده،
امرى صرفا نظرى است كه با فكر و انديشه انسان مرتبط است و ازاينرو، وارد حوزه عمل
نمىشود.