ولايت فقيه را در امور مورد ابتلاى مردم، امرى روشن و بديهى مىداند
و ابراز مىدارد كه دراينباره نيازى به مقبوله عمر بن حنظله نداريم:
«... و بالجملة كون الفقيه العادل منصوبا لمثل تلك الأمور المهمّة
الّتى يبتلى بها العامة ممّا لا إشكال فيه إجمالا بعد ما بينّاه و لا محتاج فى
إثباته إلى مقبولة ابن حنظله غاية الأمر كونها أيضا من الشواهد.»
... خلاصه اينكه، در اين مطلب كه فقيه عادل براى انجام چنين كارهاى
مهمّى كه عموم مردم با آن دست به گريبانند، منصوب شده است، با توجه به آنچه گفتيم
هيچ اشكالى در آن ديده نمىشود و براى اثبات آن به مقبوله ابن حنظله نيازى نيست،
هر چند كه مىتوان آن را يكى از شواهد به شمار آورد.[2]
12. آية الله شيخ مرتضى حائرى
وى توقيع شريف را از ادله ولايت فقيه مىداند و مىنويسد:
توقيع شريف امام زمان (عج)، كه از ادلّه ولايت فقيه است، در ثبوت اذن
براى فقيه (جهت اقامه نماز جمعه) كفايت مىكند. سند
[1] - سيد محمد بحر العلوم، بلغة الفقيه ج 3، و صص 232-
234.
[2] - كتاب البدر الزاهر، تقريرات درس آية الله
بروجردى، ص 52
نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 92