نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 84
امام زمان «عليهم السّلام» مىداند:
فقيه، از طرف صاحب امر (عج) منصوب و گمارده شده است و ب اين مطلب عقل
و اجماع و اخبار دلالت مىكند.
امّا عقل: اگر فقيه، چنين اجازه و نيابتى از سوى امام زمان «عليهم السّلام»
نداشته باشد، بر مردم امر مشكل مىشود و در تنگنا قرار مىگيرند و نظام زندگى از
هم مىگسلد.
اما اجماع:[1] پس از
تحقّق آن،- همانگونه كه اعتراف شده- مىتوانيم ادّعا كنيم كه در اين امر علماى
شيعه اتفاق نظر دارند و اتفاق آنان، حجت است.
اما اخبار: دلالت آنها بر مطلب كافى و رساست از جمله، روايت صدوق[2] است در اكمال الدين: امام «عليه
السّلام» در پاسخ به پرسشهاى اسحاق بن يعقوب مىنويسد:
«در رويدادها، به راويان حديث ما، رجوع كنيد، زيرا آنان حجّت من بر
شما و من حجّت خدايم».[3]
5- ملّا احمد نراقى (م: 1245 ه)
فقيه بر دو امر ولايت دارد:
1. بر آنچه كه پيامبر و امام- كه سلاطين مردمان و دژهاى مستحكم
[1] -« اجماع» اتّفاق نظر علماء در يك مسأله است كه از
وجوه دليلى معتبر حكايت مىكند و رأى معصوم( ع) را مىنماياند.
[2] - در بحثهاى آينده كيفيت دلالت اينروايت را توضيح
خواهيم داد.
[3] - حسينى عاملى، مفتاح الكرامه( كتاب القضاء)، ج 10،
ص 21.
نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 84