نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 83
3. مولى احمد مقدّس اردبيلى (م: 993 ه)
در استحباب پرداخت زكات به فقيه مىنگارد:
دليله مثل ما مر أنّه بمواقعه و حصول الأصناف عنده فيعرف الأصل و
الأولى و أنّه خليفة الامام فكان الواصل إليه، واصل إليه عليه السلام: دليل آن، به
سان آنچه گذشت، اين است كه فقيه به محلّ صرف (زكات)، داناتر است و گروههاى گوناگون
مردم، در نزد او جمعند. پس مىداند چه كس در اين امر اصل و داراى اولويت مىباشد.
فقيه خليفه و جانشين امام معصوم «عليه السّلام» است.
پس آنچه به او برسد به امام معصوم «عليه السّلام» تحويل داده شده
است.[1] حاج آقا
همدانى (م: 1322 ه) نيز، رساندن مال را به دست فقيه مانند رساندن آن به دست امام
«عليه السّلام» مىداند:
إذ بعد فرض النيابة يكون الإيصال إليه بمنزلة الإيصال إلى الإمام
عليه السلام: زيرا پس از پذيرش اين مطلب كه فقيه نايب امام «عليه السّلام» است،
رساندن مال به دست فقيه، همسان رساندن مال به دست امام «عليه السّلام» خواهد بود.[2]
4. جواد بن محمّد حسينى عاملى (م: 1226 ه)
وى كه صاحب كتاب ارزشند مفتاح الكرامة است و تسلّط ويژهاى بر آراى
فقهاى شيعه دارد، فقيه را نايب و منصوب از سوى
[1] - مقدس اردبيلى، مجمع الفائدة و البرهان ج 4، ص
205.