نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 24
1. پايههاى كلامى نظريه
2. پيكره اصلى نظريه
3. نتايج روششناختى نظريه
1. پايههاى كلامى نظريه
«نظريه انديشه مدوّن در اسلام» بر چند پايه كلامى استوار است كه همگى
از محكمات اعتقادى ما محسوب و در سطور گذشته به آن اشاره شده است. در اينجا فهرست
آنها را ذكر مىكنيم:
الف- دين آنچه را براى سعادت بشر لازم بوده بيان كرده است.
ب- اسلام عزيز دين خاتم است؛ يعنى همه چيزهايى را كه بشر در تمام
زمانها و در سراسر مكانها به آن نياز دارد، بيان كرده است.
ج- شأن اصلى دين، بيان عناصر جهانشمول (هر زمانى و هر مكانى) است.[1] د- رسول اكرم «صلّى اللّه عليه و
اله» افزون بر شأن «رسالت» كه بيان احكام جهانشمول را اقتضا مىكرد، از شأن
«امامت» كه نظر به شرايط زمانى و مكانى را طلب مىنمود، برخوردار بودند و به لحاظ
اين شأن عناصر موقعيتى (وابسته به زمان و مكان) را نيز بيان
[1] اين همان است كه از آن به« بيان احكام الهى»
تعبير مىشود.
نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 24