اگر كسى بگويد: برخى از علماى مذهب، لعن يزيد را جايز نمىدانند، در
حالى كه مىدانند يزيد مستحق لعن است- بلكه بيشتر از لعن استحقاق دارد- پس چرا از
لعن يزيد جلوگيرى كردهاند؟
در جواب آنان بايد گفت: جلوگيرى آنان از لعن يزيد به جهت ممانعت از
بالا رفتن لعن به پدر يزيد و بالاتر از آن، يعنى خلفاى قبل از معاويه است.
لعن يزيد، به لعن معاويه و ديگر خلفا مىانجامد.
آنان ناگزيرند حسين بن على عليهما السلام را واجب القتل بدانند، يا
مانع ذكر واقعه كربلا شوند و يا لعن يزيد را تحريم نمايند تا با شور و حماسه هميشه
جاودان تاريخ؛ يعنى شهادت سيّدالشهداء عليه السلام مقابله كنند؛ زيرا با شيوههاى
قبلى كه از راه موعظه و نصيحت بود، نتوانستند به هدفشان برسند و مراسم عزاى
سيّدالشهداء عليه السلام را كمرنگ كنند.
به راستى چرا آنان ناگزير به مبارزه همه جانبه با واقعه كربلا و زنده
نگه داشتن عاشورا هستند؟ چون پاى صحابه در كار است؛ زيرا معاويه و آن گاه خلفاى
پيشين در