نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 63
روى ظلم و تعدى و به ناحق، اطلاق مىشود.
بنابراين، تناسب اطلاق «مشروعيت» يا نقطه مقابل آن، يعنى غصب موقعى است كه نوعى
استيلا يا تحميل اراده و اختيار بر اشياء يا انسانها، يعنى حاكميت در بين باشد كه
اگر از روى حق و عدالت باشد مشروع و اگر به ناحق و از روى قهر و ظلم باشد، غاصبانه
و جائرانه خواهد بود.
ب) تعاريف اصطلاحى مشروعيت و نقد و بررسى آنها
اصطلاح مشروعيت با تعبيرهاى گوناگون و متناسب با رويكردهاى خاص به
اين مقوله، تبيين و تعريف شده است:
1. برخى مشروعيت را به طور مطلق به قانونى بودن تعريف كردهاند، لذا
اگر حكومتى در شكلگيرى و بقا، براساس قوانين وضعشده يا هنجارهاى قانونى بوده
باشد داراى پشتوانه مشروعيت خواهد بود.[1]
نقد مشروعيت به معناى مطلق قانونى بودن
الف) قانون هميشه با خود مفهوم الزام، تحميل و اجبار را به همراه
دارد؛[2] در حالى كه
مشروعيت و حقانيت در رتبه مقدّم و جهت توجيه اجبار و تحميل ارادهاى خاص است.
ب) ممكن است حاكميت و نظام سياسى كاملا قانونى باشد، بدون آنكه
مشروع و بر حق بوده باشد؛ زيرا بسيارى از قوانين يا موقعيتهاى منطبق با قانون،
ممكن است ناحق و نامشروع باشد. براى نمونه، در جريان حكميت خدعهآميز عمرو عاص،
نماينده معاويه و ابوموسى اشعرى، نماينده تحميلى امير مؤمنان على عليه السّلام
واقعهاى به
[1] - اندرو هيوود، نظريه سياسى، ترجمه عبد الرحمن
عالم، ص 209؛ عبد الرحمن عالم، بنيادهاى علم سياست، ص 105؛ واژهنامه فلسفه و علوم
اجتماعى، ترجمه بركنيسى و سجادى، ص 375.
[2] - ر. ك: محمد جواد لاريجانى، نقد ديندارى و
مدرنيسم، ص 52.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 63