نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 284
بى آنكه نتيجهاى به نفع اسلام داشته باشد،
قربانيان بسيارى از اهل بيت و شيعيان وى و در مجموع از مسلمانان را در كام خود
مىكشيد؛ چرا كه در اين بين افرادى، چون خالد بن وليد و ديگران نيز بودند كه براى
سركوبى قيام حضرت و نيز انتقامجويى از گذشتهها بهانهاى مىيافتند تا دست به
خشونتزده، سرزمين اسلامى را عرصه تاخت و تاز و كشتار قرار دهند؛[1]
چنانكه امام عليه السّلام در خطبهاى كه در مسير حركت به سوى بصره ايراد كردند،
به اين نكته تصريح فرمودند:
إنّ الله لمّا قبض نبيّه، استأثرت علينا قريش بالأمر، و دفعتنا عن
حقّ نحن أحقّ به من الناس كافّة، فرأيت أنّ الصّبر على ذلك أفضل من تفريق كلمة
المسليمن، و سفك دمائهم. و الناس حديثو عهد بالإسلام، و الدّين يمخض مخض الوطب،
يفسده أدنى وهن، و يعكسه أقلّ خلف؛[2] چون خداوند پيامبرش را نزد خويش برد، قريش با خودكامگى بر ضدّ ما به
پاخاست و ما را از حقّى كه بدان از همگان سزاوارتر بوديم، بازداشت. پس چنان ديدم
كه شكيبايى و بردبارى بر آن، بهتر از پراكنده ساختن مسلمانان و ريختن خود ايشان
است؛ زيرا مردم، تازهمسلمان بودند و دين همچون مشك آكنده از شير بود كه كمترين
غفلتى، آن را تباه مىكرد و كوچكترين تخلّفى، آن را واژگون مىساخت.
همانگونه كه حضرت حفظ مصلحت مسلمين را در بيعت مردم با عثمان،
انگيزه سكوت و تحمل غصب جاىگاه ولايت و خلافت دانسته و فرمودند:
لقد علمتم أنّى أحقّ بها من غيرى، و والله لأسلمنّ ما سلمت أمور
المسلمين؛ و لم يكن فيها جور إلّا عليّ خاصة، التماسا لأجر ذلك و فضله، و زهدا
فيما تنافستموه من زخرفه و زبرجه؛[3]
[1] - ر. ك: اصغر قائدان، تحليلى بر مواضع سياسى على
ابن ابى طالب عليه السّلام، ص 93.
[2] - شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 308.