نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 280
غدير را از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله
شنيده است برخيزد و شهادت دهد. بيش از بيست نفر از صحابى پيامبر برخاستند و شهادت
دادند كه ما از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله شنيديم كه فرمود:
ألا، من كنت مولاه فعليّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه
و أحبّ من أحبّه و أبغض من أبغضه و أعن من أعانه؛[1] با
اينكه از زمان حادثه غدير بيش از 25 سال گذشته و در خلال اين مدت بسيارى از صحابه
كه شاهد صحنه غدير بودند از دنيا رفته بودند؛ برخى در جنگها كشتهشده و بسيارى از
آنان در شهرهاى مختلف پراكنده شده بودند و كوفه مركز اجتماع صحابه نبوده است،
شهادت اين ميزان از راويان به نص فرمايش پيامبر صلّى اللّه عليه و اله آن هم در
مجلسى كه از پيش براى اين كار تشكيل نشده بود، نشاندهنده شهرت فوق العاده اين
حديث است.
اين قبيل درخواستها و توجه دادن جامعه به حادثه غدير كه از مهمترين
مستندها بر انتصاب امام عليه السّلام از سوى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله به مقام
ولايت و رهبرى جامعه اسلامى است، به وضوح بر منشأ الهى حاكميت در حكومت علوى دلالت
مىكند.
سخنان متعدد امام عليه السّلام مبنى بر غصب خلافت
امير مؤمنان عليه السّلام بارها سخن از غصب خلافت به ميان آورده و از
انحراف مسئله ولايت و سرپرستى جامعه از مسير اصلى شكوه كردهاند. اگر از منظر على
عليه السّلام خاستگاه ثبوت حقانيت و مشروعيت، رأى و نظر مردم باشد؛ با روىگردانى
مردم از آن حضرت، حكومت او ديگر نبايد از وجاهت و حقانيتى برخوردار شود و جاى آن
باشد كه حضرت از غصب خلافت سخنگفته، به شكايت پردازند.
ازاينرو، توجه به فرازهايى از كلمات امام عليه السّلام در مورد
جريان غصب خلافت،