نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 164
براساس تفكّر اومانيستى، كه از اساسترين
زير ساختهاى نظرى «سكولاريسم» محسوب مىگردد، انسان اساس و محور جهان تلقّى
مىشود و اوست كه اساس انگيزهها و فعاليّتها را شكل مىدهد كه طبعا چنين تلقّى
از انسان با جهانبينى الهى كه در آن خداوند اساس و محور بوده و هدف در آن جلب
رضايت او معرّفى مىشود، ناسازگار خواهد شد.
در مجموع مىتوان «اومانيسم» را مشتمل بر آموزههاى زير دانست:
1. انسان برترين ارزش و مدار همه ارزشها، منافع، خواستها، و حيثيت
انسانى است؛
ارزش انسان نه در بعد الهى، روحانى و ملكوتى او، كه در خود زمينى و
معاشانديش و دنيايى اوست؛
3. انسان در تأمين منافع و خواستههاى خويش، بسنده و خودكفاست؛
4. غايت فرجامين بشر نه كمال معنوى و قرب الهى، كه عمارت دنيا و
بهسازى زيست دنيايى است؛[1] ازاينرو
«اومانيسم» از اهم مبانى «سكولاريسم» و جدايى دين از عرصه حيات انسانى تلقّى
مىشود.
5. نقد و بررسى ادّله سكولارها بر نفى حكومت دينى
در بررسى پيشينه و مبانى نظريه «سكولاريسم» روشن شد كه چنين ايدهاى
برخاسته از زمينههاى مساعد، در غرب و مولود فضاى «دينگريزى» حاكم در اواخر قرون
وسطى مىباشد و در فضاى فكرى اسلام كه نه تنها در آن ستيزى با عقل و علم نيست، بلكه
عقل لازمه اجتهاد در اصول و منبعى اصيل در فروع به شمار مىرود و