نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 141
نكته ديگرى كه بايد توجّه كرد، آن است كه
تلاش براى ترسيم شكل خاصّى از حكومت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله اگرچه با
استفاده از قرائن تاريخى ميّسر است،[1] امّا به
نظر مىرسد كه در ارزيابى و اعلام ارجحيّت آن غير مفيد است؛ زيرا آنچه در سنجش
نظامهاى سياسى راهگشا و نقشآفرين است، نه شكل و ساختار ظاهرى آنها، بلكه درون
مايه و محتواى انديشه و مكتبى است كه پشتوانه تصميمات، برنامهريزىها و دخيل در
تنظيم روابط حقوقى افراد و ترسيمگر اهداف حكومت مىباشد و اهميّت اين مسئله بسيار
بيشتر از شكل و قالب حكومت است؛ مهم آن است كه رهبران سياسى، براساس كدام اصول و
اهداف و ارزشهايى حكم مىرانند و شئون مختلف جامعه را براساس كدام مبانى و مقاصد
و محتوايى سامان مىدهند.[2] بر اين
اساس، لازم است متوجّه آموزهها و سيره الهى حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله
در رهبرى جامعه و استخراج اصول و ضوابط كلّى از آن و تطبيق موارد خاصّ با آن ضوابط
در زمانهاى گوناگون بود كه به طور قطع در تحقق حكومتى انسانساز و سعادتآفرين
تأثيرگذار خواهد بود.
پس، ادّعاى اسلامى بودن حكومت، تطبيق به تمام معناى اجزا و ساختار و
شيوههاى مديريّتى آن با حكومت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله نيست؛ چرا كه اين امر
از احكام متغيّر و ثانويّه، در اسلام است و بر حسب شرايط زمانى و مكانى تغيير
مىيابد و از ديدگاه اسلام، تشخيص و معرّفى آنها بر عهده وليّ امر مسلمين است كه
در زمان حضور، معصوم عليه السّلام ولىّ امر مىباشد و در دوران غيبت، جانشينان
عامّ ايشان، ولىّ امر مسلمين محسوب مىشوند كه با تكيه بر مبانى و ارزشهاى كلّى
اسلام و با توجّه
[1] - ر. ك: همو، نظام حكومت و مديريّت در اسلام، ص
522؛ سيد محمد ثقفى، ساختا اجتماعى و سياسى نخستينحكومت اسلامى در مدينه، ص 77؛
عبد الممد حسنى، حكومت اسلامى، ص 52.
[2] - ر. ك: احمد واعظى تاملى در انديشه سياسى اسلامص
147
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 141