نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 310
تكامل تلقى مىگردد. بر همين اساس آزادى به
مفهوم منفى آن موسع در نظر گرفته شده و دايره شمول قيد و بندهاى محدود كننده آزادى
شهوات و هوسها را نيز در برمىگيرد به همين دليل از نظر حضرت انسان كامل شهوات خود
را كنترل و آزادى را در راستاى وحى و عقل كه همان فرامين الهى است به كار مىبرد
پس آزادى مد نظر حضرت در خدمت عقل بشر و وحى الهى است. بنابراين اولًا در ديدگاه
حضرت علاوه بر آزادى منفى مورد نظر ليبراليسم، آزادى مثبت براى رسيدن به سعادت و
كمال نيز مد نظر قرار مىگيرد. ثانياً دايره شمول آزادى منفى شهوات و تمنيات
انسانى را نيز در برمىگيرد در حالى كه در ليبراليسم شهوت و خواهش در راستاى عقل و
آزادى در نظر گرفته مىشود. همان گونه كه در بخشهاى بعدى اشاره خواهد شد اين
رويكرد به آزدى هم دريچههاى جديدى به روى انسان مىگشايد (مانند آزادى معنوى) و
هم قيد و بندهاى نوينى بر آن مىافزايد.
3- در مكتب ليبراليسم انسانها داراى نهادى نيك و سرشتى خير قلمداد
مىگردند بر همين اساس با ر فع همه موانع، به فرد آزادى تمام و كمال داده مىشود
تا با حركت بر محور اين گوهر پاك درونى، خود را به سعادت و كمال برساند اما در
ديدگاه حضرت على (ع) سرشت انسان ذوجهتين است يعنى هم واجد وجوه خير است و هم وجوه
شر. به همين دليل آزادى فرد بايد مقيد و محدود گردد كه دايره آن تنها توسط حقوق و
آزاديهاى ديگران محدود نمىگردد بلكه ملتزم به شرايطى است كه تحت آن شرايط وجوه شر
زايل و وجوه خيردر نهاد انسان شكوفا مىگردد.
به عبارت ديگر در مكتب ليبراليسم خير بودن ذات بشر به انسان آزادى
مطلق مىبخشد و تنها ضرورتهاى زندگى اجتماعى است كه در برخى موارد آن را محدود
مىكند و اين محدوديتها فى نفسه واجد ارزش نيست در حالى كه در ديدگاه حضرت على (ع)
وجه خير ذات بشر به انسان آزادى مىبخشد و وجه شر آن قيد و بندهايى بر پاى آن
مىنهد و نيز اين قيد و بندها فقط ضرورت ندارد بلكه هم ضرورت دارد و هم اصالت.
4- در مكتب ليبراليسم فرد اصالت دارد و انسان به عنوان يك غايت در
نظر گرفته مىشود به همين دليل تمام نيروهاى جمع در اختيار فرد قرار مىگيرند. از
اين
نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 310