نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 18
براى تعميم آن ديدگاه خاص بهره مىگيرند و
آن ديدگاه را چنين تعبير مىكنند.
هرچند اين نگاه مردمسالارى دينى را تا حد يك شعار پايين مىآورد لكن
فى حد نفسه نيز قابل قبول نيست زيرا عنوان يك نظريه سياسى و يا انديشه سياسى بايد
با توجه به محتواى نظريه و انديشه، انتخاب گردد. با اين فرض اگر در بررسى نوع نگاه
اسلام به اقتدار سياسى و حكومت، نظريه انتصاب استنباط گردد، چگونه مىتوان بر آن،
نام مردمسالارى دينى نهاد؟ و چنان نيست كه مردمسالارى نمادى از شكل شناخته شده
نظام سياسى و دين نهادى براى محتواى آن باشد زيرا نه نظام مردمسالار ساختار مشخص و
شناخته شدهاى است و نه در كلمه دين اشاراتى به نوع نگاه دين وجود دارد و سرانجام
مردمسالارى دينى نه با نظريه سنتى انتصاب در انديشه سياسى اسلام سازگار است و نه
با نظريه انتخاب كه تعيين شاخصهاى اقتدار را برگرفته از شرع مىداند مطابقت دارد؛
بنابراين عنوان مردمسالارى دينى يك پيشداورى بيش نيست و جايگزينكردن آن بهجاى
ديگر تعبيرات حاكى از ديدگاه سياسى شيعه در حقوق و اقتدار سياسى است.
جامعهشناسى دينى
جايگاه دين در غرب و انتظارى كه انسان غربى از دين دارد، مطالعه
جديدى در جامعهشناسى دينى بهوجود آورده است كه ريشه در چالش تاريخى كليسا و علم
دارد و از آنجا كه چنين شرايط تاريخى در اسلام وجود نداشته است نمىتوان سياست دين
ابزارى را به جوامع اسلامى تسرّى داد.
هيچ جامعهاى نمىتواند از هويت تاريخى خود جدا و تهى گردد. جوامع
غربى در جدال با كليسا، هويت خود را بر اساس تفكيك دين از علم و تفكيك دين از عقل
و تفكر منطقى شكل دادهاند و سكولاريسم را به وجود آوردهاند و با گريز از
مسئوليتهايى كه دين متوجه انسان مىكند به استفاده ابزارى از دين بسنده كرده و آن
را از متن زندگى اجتماعى كنار نهادهاند.
نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 18