نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 357
3. آزادى به معناى رهايى از سلطه ديگران
اصل اوليه در حقيقت انسان، رهايى و آزادى او از هرگونه سلطه است و
سزاوار نيست تحت سيطره زورمندان، سرمايهداران، مستبدان و مستكبران قرار گيرد. مگر
نه اين است كه انسان به حضرت بارىتعالى وابستگى ذاتى دارد و نسبت به او، عين فقر
و نياز است؟ ازاينرو، در نهاد خويش، بنده حضرت حق و در سلطه و تحت سيطره اوست. در
عصر ظهور، انسانها از سلطه قدرتهاى استكبارى و استعمارى و از دست بردگىهاى مدرن
و بندگى بتهاى دنيوى رهايى مىيابند و تنها حاكميت الهى را به جان و دل مىخرند.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم مىفرمايد:
... به (بالمهدي) ... يخرج ذلّ الرقّ من أعناقكم ...؛ 34
... به دست او (امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف)، بندهاى
بردگى از گردن شما گشوده مىشود.
4. آزادى انديشه و بيان
آزادى بيان در انديشه اسلامى به معناى آزادى انديشه و عقيده است،
يعنى انسان حق دارد عقيده خود را به هرگونه ابراز كند.
بسيارى از متفكران اسلامى، در مورد اينگونه آزادى، ديدگاهى مثبت
دارند و ابراز هرگونه تفكر انديشهاى را روا مىشمارند. استاد مطهرى مىگويد:
آزادى تفكر، برخاسته از همان استعداد انسانى بشر است كه مىتواند در
مسائل بينديشد. اين استعداد بشرى بايد آزاد باشد؛ چون پيشرفت و تكامل بشر در گرو
اين آزادى است. 35
از نگاه احاديث، در عصر ظهور، در پرتو تكامل عقلها و شناخته شدن
ايدئولوژى اسلام، به منزله برترين ايدئولوژى، نوعى وحدت عقيدتى در جامعه رخ
مىگشايد و انديشههاى باطل و بدعتهاى ناپسند و انديشههاى نادرست از جامعه رخت
مىبندد. آنگاه آموزههاى اسلامى و مهدوى كه با سرشت و فطرت انسانها سازگارى
كامل دارد، بر ديگر انديشهها و ايدئولوژىها چيره مىگردد و حكومت مهدوى نيز كه
برخاسته از همين آموزههاست، هرگونه انديشه غلط و باطلى را نفى مىكند و تنها
خداپرستى و انديشههاى توحيدى را استوار مىسازد.
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 357