نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 354
مىزدند و راهحلهايى مشابه را تكرار
مىكردند، اما آنچه ايشان به وجود آوردند اراده آزاد به معناى امرى تفكيكناپذير
از طبيعت و اراده بشر نبود، بلكه اراده آزادى بود كه دستيابى به ظرفيتى جهت
دگرگون كردن انسان و دنياى او را ميسر مىساخت. 25
عرصههاى آزادى در غرب دايره گستردهاى همانند آزادى انديشه، آزادى
اخلاقى، آزادى سياسى، آزادى بيان و ... را در نورديد كه در مجموع تأثيرهاى منفى و
سرنوشتسازى در فرهنگ و تمدن و نظامهاى فكرى و اخلاقى مغربزمين گذارد و سبب
گرديد دين و مذهب و اصول اخلاقى صحيح به انزوا رود. ثمره چنين آزادىها در
مغربزمين، انحطاط خانواده، مشكلات روانى، خودكشىها، دينگريزى و دينستيزى،
احساس تنهايى، بىهويتى و ... است كه مجالى براى پرداختن به آنها نيست و آمار و
ارقام مختلف شواهدى بر آن بهشمار مىآيند.
اما اسلام كه حقيقت انسانى را به گونه شايسته شناخته، نيك مىداند كه
رهايى مطلق انسان، مسلخى براى ذبح همه فضيلتها و ارزشهاى انسانى اوست. از
اينروى، باوجودآنكه انسان را فردى آزاد مىداند، حد و مرزهايى را براى آن
برمىشمرد كه سعادت و بازيابى حقيقت آدمى تنها در آن صورت محقق مىگردد.
آزادى حقيقى در دولت مهدوى متبلور است كه كمال بشرى را هدف قرار داده
و از اقسام ذيل برخوردار است:
1. آزادى به معناى اختيار
در ساختار وجودى انسان، آزادى اراده و اختيار نهفته است و فرد
مىتواند با پذيرش هر نوع ايدئولوژى، صلاح و فرجام كار خويش را رقم زند. 26 او در كردار و رفتار خويش، مجبور نيست و
با اراده خويش به هركارى كه بخواهد دست مىزند. در اين زمينه، ايده مكاتب
انسانشناسى همانند اومانيسم و اگزيستا نسياليسم با اسلام يكسان است و نپذيرفتن
آن، خلاف بداهت عقل مىنمايد و اينگونه آزادى كه تكامل معنوى بشرى به آن وابسته
است، جامعه مهدوى را نيز درمىنوردد و انسانها در آن عصر نيز ارادهاى آزاد
خواهند داشت؛ هم در افعال نيكو و پيروى از آموزههاى شريعت توانا خواهند بود و هم
خواهند توانست گناه كنند و فرجام اخروى خويش را تباه سازند. بنابراين، در عصر ظهور
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 354