نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 353
افزون بر آن، ثمره بيدارى فطرت انسان
فروكاستن از نابسامانىها و بحرانهاى روحى و ادراكى مخالف فطرت بشرى و بازگشت
انسان به «خود» اصيل خويش و رهايى از قيد و بند هواهاى نفسانى و قيود شيطانى است؛
زيرا حقيقتجويى، فضيلتطلبى، خداخواهى، عدالتخواهى و ... در ميان همه به بالندگى
مىرسد.
ج) آزادى حقيقى و رفع چالشهاى پيشرو
آزادى 21
مفهومى است كه در طول حيات بشرى با تحولات و فراز و نشيبهاى بسيارى روبهرو بوده
و در بيشتر اوقات بشر آن را با اميال سوء خود درآميخته و به ويژه در مغربزمين، آن
را همچون ابزارى براى نيل به هواهاى نفسانى و مقاصد سودجويانه خويش به كار برده
است. استاد مطهرى مىگويد:
در غرب، ريشه و منشأ آزادى را تمايلات و خواستههاى انسان مىدانند.
آنجا كه از اراده انسان سخن مىگويند، درواقع فرقى ميان تمايل و
اراده قائل نمىشوند. از نظر فلاسفه غرب، انسان موجودى است داراى يك سلسله خواستها
و مىخواهد اينچنين زندگى كند. همين تمايلات منشأ آزادى عمل او خواهد بود. آنچه
آزادى فرد را محدود مىكند، آزادى اميال ديگران است؛ هيچ ضابطه و چارچوب ديگرى
نمىتواند آزادى انسان و تمايل او را محدود كند.
22
براى نمونه، اومانيستها با تأكيد بر خودمختارى و خودرأيى انسان، بر
اين باورند كه انسان، آزاد به دنيا آمده است و حق گزينش دارد و از هرقيدوبندى
رهاست. بنابراين، خود بايد سرنوشت خويش را رقم زند؛ زيرا او به كمك خرد، حقوق و
اختيارات خويش را مىتواند تعيين نمايد. 23 در نتيجه، هيچ نيازى به تعيين تكليفى از ماوراى مرزهاى طبيعى و
فيزيكى ندارد. ازاينرو، چون دين و ارزشهاى دينى با آزادى و اختيار بىقيد و شرط
انسان در ستيز هستند، بايستى از صحنه زندگى اين جهانى بشر حذف شوند. 24
درواقع، همه فلسفههاى مسيحى و عهد عتيق به گونهاى از اراده آزاد
بشر، دفاع كردهاند و بسيار كوشيدهاند تا آن را با مشيت الهى و تجلى خارجى آن،
يعنى نظام تغييرناپذير كيهانى، تطبيق دهند. انسانگرايان گاه به چنين تلاشهايى
دست
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 353