نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 325
هركدام از اين تعاريف، به گوشهاى از جهانى
شدن و نكته مثبتى از آن اشاره دارند و ازاينرو، تعريف جامع و كامل و پذيرفته
همگان درباره آن وجود ندارد.
گفتنى است مباحث و ماهيت جهانى شدن، مانند بسيارى از مسائل علوم
انسانى رسايى ندارد، بلكه هركسى به گونهاى به آن تعريف پرداخته و درباره آن
اتفاقنظر وجود ندارد. شايد تعريف زير دربردارنده ديگر تعاريف باشد:
جهانى شدن فرآيندى اجتماعى است كه در حوزه سياست، كاهش نفوذ دولتهاى
محور را به دنبال دارد و در حوزه اجتماعى، قيد و بندهاى اجتماعى را به كمترين
مىرساند و در حوزه اقتصاد، فرامليتى عمل مىكند و مهمترين ابزار آن مانند
اينترنت، ماهواره، شبكههاى تلويزيونى و ... گسترش مىيابند و جهان را به سوى
يكسانى به پيش مىبرند.
بيشتر تعريفها درباره جهانى شدن، به نكاتى مثبت مىپردازند كه به
نفع عموم است. اكنون به تاريخچه اين بحث مىپردازيم:
بحث و تئورىپردازىها در مورد جهانى شدن و جهانىسازى بيشتر پس از
سالهاى 1960 ميلادى رونق گرفته است. اين مفهوم سابقه چندانى در علوم اجتماعى
ندارد. و از ميانه دهه هشتاد گسترش يافته است.
5
«به كمك مفهوم جهانى شدن، انتقال جامعه بشرى را به هزاره سوم مىتوان
درك كرد.» 6
اگرچه انديشهورزان بحث درباره جهانى شدن را به تازگى درافكندهاند،
اسلام به خصوص شيعه از گذشته به آن توجّه داشته است. آنگاه كه پيامبر صلّى اللّه
عليه و اله و سلّم به رسالت مبعوث شد، اعلام كرد كه از سلاله من مردى خواهد آمد كه
عدالت را در تمام زمين اجرا خواهد كرد و امنيت را براى همه زمينيان به ارمغان
خواهد آورد. 7 اگرچه در متون اسلامى لفظ جهانى شدن نيامده است، همه خصوصياتى كه
دانشمندان براى جهانى شدن ذكر كردهاند، در تعابير اسلامى وجود دارد. چنانكه در
حديثى آمده است:
عن أبي الرّبيع الشّاميّ قال سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول
إنّ قائمنا إذا قام مدّ اللّه عزّ و جلّ لشيعتنا في أسماعهم و أبصارهم حتّى لا
يكون بينهم و بين القائم بريد يكلّمهم فيسمعون و ينظرون إليه و هو في مكانه. 8
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 325