نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 277
انتظار به انسان اميد مىبخشد و آينده را
براى او روشن و زيبا ترسيم مىكند و منتظر را از خمودگى و افسردگى و عزلتنشينى به
درمىآورد. انتظار فرج، روح اميد و نشاط را در جامعه مىدمد، روحيه نااميدى و
خستگى را كه مايه سقوط است، زائل مىكند و انسان را به تلاش و كوشش و حضور زنده و
فعّال در عرصههاى مختلف سياسى و اجتماعى وامىدارد. انسان اميدوار، آيندهنگر و
وسيعنگر است و با چشماندازى وسيع به جهان مىنگرد و از كوتهفكرى، خودبينى و
مقطعى انديشى مىپرهيزد و به تحقق وعدههاى الهى در سراسر هستى مىانديشد. استاد
مطهرى مىنويسد:
اصل انتظار فرج از يك اصل كلى اسلامى و قرآنى استنتاج مىشود و آن
اصل «حرمت يأس از روح اللّه» است. مردم مؤمن به عنايات الهى، هرگز و در هيچ شرايطى
اميد خويش را از دست نمىدهند و تسليم يأس و نااميدى و بيهودهگرايى نمىگردند.
چيزى كه هست، اين انتظار فرج و اين «عدم يأس از روح اللّه» در مورد يك عنايت عمومى
و بشرى است، نه شخصى يا گروهى و به علاوه توأم است با نويدهاى خاص و مشخص كه به آن
قطعيت داده است. 49
صبر و استقامت
جامعه عرصه بروز مشكلات و حوادث پيشبينىناپذير و فشارهاى روحى و
روانى از بيرون و درون است. انسان زمانى در برابر آنها غافلگير نمىشود و كمر خم
نمىكند كه داراى روحيه صبر و استقامت فراوان باشد. صبر مؤلفه بسيار مهمى در زندگى
تمام انسانهاى بزرگ و موفق تاريخ بوده است. انبياى الهى با تحمل مشكلات و سختىها
و با آزار و اذيتهاى فراوانى كه بر آنها وارد مىشد، به وظيفه خويش عمل مىنمودند
و با صبر و استقامت و سعه صدر همچون كوهى قد علم مىكردند. آنان از آن روى صبر و
استقامت مىورزيدند كه خداوند متعال، تنها منبع عظيم و تكيهگاهشان بود. حضرت موسى
عليه السّلام براى توفيق در رسالت خويش از خداوند متعال سعه صدر مىخواست: