نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 243
ماهيت بيعت
بيعت، قراردادى دوطرفه است؛ از يكسو بيعتكننده اعلام اطاعت و پيروى
مىكند و از سوى ديگر، بيعتپذيرنده كه حمايت و دفاع از بيعتكننده را برعهده
مىگيرد. بيعت معاهدهاى دو سويه است كه هركدام تعهّدى درباره ديگرى مىپذيرند تا
آن تعهّد را انجام دهند، چنانكه آية اللّه مكارم معتقد است:
ماهيت بيعت، يك نوع قرارداد و معاهده ميان بيعتكننده از يكسو و
بيعتپذير از سوى ديگر است و محتواى آن اطاعت و پيروى و حمايت و دفاع از
بيعتشونده است و بر طبق شرايطى كه ذكر مىكنند، درجات مختلفى دارد. 17
بيعت؛ عقد يا ايقاع
علاوهبر واژه بيعت، از آياتى كه درباره بيعت نازل شده، استفاده
مىشود كه بيعت پيمان و قراردادى است كه بين حاكم و مردم بسته مىشود. گويا بيعت
از منظر فقيهان نوعى قرارداد تعهّدآور دوطرفه است. براى مثال، در مورد عقد بودن بيعت
مىگويند:
عقد عبارت است از دو تعهّد يا آنچه از آندو حاصل مىشود و به آندو
قائم است، پس همانطورى كه با برداشته شدن هردو طرف برداشته مىشود، با برداشته
شدن يكطرف نيز برداشته مىشود. 18
همچنين با استناد به آيه أَوْفُوا
بِالْعُقُودِ مىگويند:
تمام عقود و معاهدات را دربر مىگيرد و شامل بيعت و هرگونه پيمانى كه
ميان مسلمانان و ديگران بسته شود نيز مىشود.
19
امام خمينى در اين باره مىگويد:
بيعت يك نوع عقد مىباشد؛ چون نياز به ايجاب و قبول دارد و عقد هم
نياز به ايجاب و قبول دارد و اگر ايجاب و قبول نباشد، آن وقت وجوب وفا نخواهد
داشت. 20
بنابراين، حضرت امام بيعت را عقد مىدانند.
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 243