نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 164
حق در برابر ناحق به معناى «عدل» در برابر
«ظلم» و ديگرى حق به معناى «صحيح» در برابر باطل (ناصحيح). عدم رعايت و ترك اين دو
جهت توسط مردم، منشأ پيدايى جنگهاى دوران حكومت امير مؤمنان عليه السّلام شد.
امام على عليه السّلام پايه حكومت خويش را براساس اقامه عدل و بازگرداندن امور
اجتماعى به مجارى اسلامى بنا نهاد. ايشان در مورد حقمدارى پيامبر صلّى اللّه عليه
و اله و سلّم فرموده است:
و كان عونا بالحقّ على صاحبه و المعلن للحقّ بالحقّ؛ 47
(پيامبر) كمك و ياور حق بود و با حق، صاحب حق را كمك مىكرد، اما نه
به هرروشى، حتى باطل و ناصحيح، بلكه به وسيله حق، حق را آشكار مىساخت.
ششم. عدالت، مساواتطلبى و تبعيضستيزى
تحقق و اقامه عدالت، از اساسىترين مبانى حكومت نبوى و علوى است.
براى نمونه، عدالتورزى از ديد امام عليه السّلام مايه روشنى چشم زمامداران و
نفوذ محبت آنان در مردم و استحكام حكومت 48 و باعث اقامه حدود الهى مىشود كه در سايه آن همه چيز احيا و راست
مىگردد و يا فرمودهاند:
جعل اللّه سبحانه العدل قوام الأنام و تنزيها من المظالم و الآثام و
تسنية للإسلام؛ 49
خداى سبحان عدالت را مايه استوارى انسانها و ستون زندگانى آنان، و
سبب پاكى از ستمكارىها و گناهان و روشنى چراغ اسلام قرار داد.
بالعدل تصلح الرعيّة؛ 50
با عدالت مردمان اصلاح مىشوند.
مىتوان گفت هرنوع نابسامانى، نشان از بىعدالتى است. اگر عدالت هدف
حكومت قرار گيرد و لوازم تحقق آن فراهم آيد، جامعه و امور سامان مىيابد و همگان
لباس عافيت و سلامت و كرامت به تن مىكنند.
بديهى است كه عدالت و نفى هرگونه تبعيض، به منزله شعار اصلى حكومت
عدلگستر مهدوى، ضامن تحقق عالىترين سطح همگرايى در عرصه گيتى و سپهر آفرينش
خواهد گرديد، همانطور كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم مىفرمايند:
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 164