نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 136
تقرير اول:
اين دليل مشتمل بر مقدمات زير است:
1. مطابق جهانبينى توحيدى، حاكميت* معقول و مقبول، حاكميت مطلق الهى
است.
2. حكومت* اسلامى، تنها ابزار اعمال حاكميت الهى است (اصل لزوم
سنخيّت بين نوع حاكميت و نوع حكومت)[1].
3. هدف از حكومت اسلامى، اجراى قانون الهى است كه متضمن تكامل مادى،
معنوى، دنيوى و اخروى انسانها مىباشد.
4. هر حكومتى نياز به حاكم و رهبرى شايسته دارد.
5. حكمت الهى، تعيين پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و امامان
معصوم را از سوى خداوند به عنوان رهبر براى تبيين، تأمين و تضمين قوانين الهى،
ايجاب نموده است.
6. در عصر طولانى غيبت و عدم دسترسى به معصوم نيز تعيين نزديكترين
افراد به معصوم (در دو خصيصه مهم علم و عمل) به عنوان نايب و جانشين آن، براساس
حكمت الهى ضرورى مىباشد.
7. فقيهان شايسته وارسته، نزديكترين افراد به معصوم مىباشند.
نتيجه: رهبرى فقيهان جامع شرايط به مقتضاى حكمت الهى در عصر غيبت
[1] - براى توضيح بيشتر، به بخش اصطلاحنامه همين اثر
مراجعه شود.
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 136