نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 135
7. امور عمومى، امورى هستند كه به منافع و
مصالح كلى جامعه مربوطند و شامل امور اجتماعى، سياسى، فرهنگى و آموزشى، نظامى و
نيز اقتصادى (در بخشهاى كلان) مىگردند. امروزه سياستگذارى، برنامهريزى و اجرا
در زمينههاى فوق به دست دولتها صورت مىگيرد.
همه مباحث مربوط به «ولايت سياسى فقيه» نفيا و اثباتا در همين حوزه
قابل طرح و بررسى است. همچنين بحث «ولايت» آن بخش از امور خصوصى را نيز در بر
مىگيرد كه به جهتى در تزاحم با امور عمومى و منافع اجتماعى است.
سؤال اساسى اين است كه آيا دليلى بر اثبات ولايت فقيهان در حوزه امور
عمومى و حكومتى از نظر عقل و شرع وجود دارد؟
اين فصل در مقام پاسخگويى به همين سؤال است كه دلايل را در دو قسمت
دلايل عقلى و دلايل نقلى بررسى مىكنيم.
تقريرهاى مختلفى از دليل عقلى بر «ولايت فقيه» وجود دارد:
[1] - دليل هنگامى عقلى است كه همه مقدمات يا حدّاقل
كبراى آن عقلى باشد. در صورت اول دليل را« عقلى محض» يا« مستقل» و در صورت دوم كه
مركّب از نقل و عقل است« غير مستقل» مىنامند.
مثال دليل عقلى محض:
الف) عالم متغيّر است.
ب) هر متغيّرى حادث است.
نتيجه: عالم حادث است.
مثال دليل عقلى غير محض:
الف) خداوند به اطاعت از پيامبر
فرمان داده است.
ب) اطاعت از فرمان خداوند واجب
است.
نتيجه: اطاعت از پيامبر واجب است.
« دليل عقلى محض چون مقدماتش به
وسيله عقل تأمين مىگردد همان برهان معهود است. مقدمات برهان بهدليل عقلى بودن
آن، داراى چهار خصوصيات مىباشند كه عبارتند از: كليت، ذاتيت، دوام و ضرورت. نتيجه
متفرع بر برهان نيز به دليل ويژگى مقدمات آن، كلى، ذاتى، ضرورى و دايمى است. از اين
بيان دانسته مىشود كه دلايل عقلى محض و براهينى كه در باب نبوت و يا امامت اقامه
مىشود، هيچيك ناظر به نبوت و يا امامت فردى خاص نبوده و فقط عهدهدار اثبات نبوت
و امامت عامّه مىباشند. در باب ولايت فقيه نيز هر گاه برهانى بر ضرورت آن در عصر
غيبت اقامه شود، نظر به ولايت شخصى خاص نداشته و تنها اصل ولايت را اثبات
مىنمايد»( عبد اللّه جوادى آملى، ولايت فقيه، ص 125).
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 135