نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 16
نشناختى تا هركس را بر باطل است بشناسى ...
بنابراين تعليم والاى علوى[1]، معيار
شناخت حق، خود حق است. اگر بر خلاف اين دستور، معيار شناخت حق و مبانى مكتب، افراد
و انسانها قرار گرفتند، چون درك و دريافتها نسبى است و انسانها همواره دچار
اشتباهند، ناگزير در شناخت حق و حقيقت اشتباهاتى اصولى روى خواهد داد، ليكن اگر
معيار خود حق و حقايق دين بود، و انسان شناختى اصولى از مكتب داشت، هيچگاه تزلزل و
ترديدى درباره كارآيى ارزشهاى دينى پديد نمىآيد، و با رويارويى با هرصحنه و
حادثهاى، يأس حاصل نمىشود.
در اين دوره بيش از پيش فهميده مىشود كه فلسفه اينهمه تأكيد بر
انتظار و اميد چيست؟ اكنون در اين پيشگفتار چند تعليم آموزنده در اين موضوع مهم و
حياتى مىآوريم:
پيامبر اكرم «ص»:
* الامام الرضا «ع»، عن آبائه «ع» قال: قال رسول اللّه «ص»: افضل
اعمال امّتى انتظار فرج اللّه- عزّ و جلّ.[2].
- امام رضا «ع) از پدران خود روايت مىكند كه پيامبر «ص» فرمود:
بهترين اعمال امّت من انتظار فرج خدايى است.
امام سجاد «ع»:
* ... إنّ اهل زمان غيبته القائلين بامامته، و المنتظرين لظهوره،
أفضل من أهل كلّ زمان، لانّ اللّه- تعالى ذكره- أعطاهم من العقول و الأفهام و
المعرفة ما صارت به
[1] - طه حسين نويسنده شهير مصرى درباره اين كلام
مىگويد:« ... من جوابى گيرندهتر و بهتر از اين جواب( چون اين كلام امام، در پاسخ
به كسانى است كه گفتند: آيا مىشود طلحه و زبير و عايشه بر باطل باشند ...) كه كسى
را در هرمنزلتى باشد از خطا مصون نمىدارد، نديده و نشنيدهام ... آرى از وقتى كه
وحى خاموش شد چنين پاسخى شنيده نشده است.
نقش وعاظ در اسلام/ 218 به نقل
از« الفتنة الكبرى ج 2 ص 43».