خود داشته باشد، و آلات جنگ همچو زره و جوشن
و كلاهخود و اسلحه و مركوب و آلات او ...،" (ص ص. 414، 415)" و آنچه بر
غلام اوست يا بردابه ديگر است سلب نيست" (ص. 418)
سلق
چغندر يا لبو." بقل من فصيلة السر مقيات اوراقه كبيرة غليظة مرغوب
فى اكله.
السلق و الشمندر نوع نباتى واحد" (منجد)
سماع
در اصطلاح اهل حديث بالاترين طريق اخذ روايت است كه كسى حديثى را از
زبان شيخ مىشنود.
سهم الله
از خمس" همان سهم مصالح است" (ص. 421)
سير
جمع سيرت، كتابهاى شامل شرح حال و زندگى نبى اكرم (ص)
" و از اين جهت مغازى را سير خوانند كه اول امور آن سير به جانب
عدو است و مراد سيرتها و معاملات آن حضرت است با غازيان و كفار" (ص. 394)
ش
شبهه
" شبهه دو نوع است: شبهه در فعل كه آن را شبهه اشتباه
مىخوانند، و شبهه در محل كه آن را شبهه حكمى گويند" (ص. 336)
شرع
" شرع در لغت اظهار است" (ص. 91)
شريعت
" و به اعتبار آنكه همچو آبشخورى است كه هر طايفه از زلال او
نصيب مىيابند ...
آن را شريعت مىگويند و شريعت در لغت آبشخور است" (ص. 91)
شلجم
معرب شلغم
شنار
ننگ، عيب بزرگ، قباحت." مىفرمود: هو نار و عار او شنار على
اهله" (ص. 424)
شونيز و شينيز
سياه دانه كه بر نان پاشند.
" نبات عشبى من فصيلة الشقيقيات انيق المنظر. تزرع لحبها و
لزهرها. حبه اسود اللون تنتشر منه، اذا ما سحق رائحة طيبة (المنجد)
شيخ الاسلام
شخصى را" كه پادشاه امور اسلام و شريعت در گردن او اندازد، در
عبارت محدثان و اهل اين اعصار قريبه شيخ الاسلام گويند زيرا كه او به واسطه اعلميت
اهل