نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 96
خود را اهل «كتاب» و بقيه را «امّى»
مىدانستند و با جمله «نحن ابناء الله و احبائه»[1]،
كرامت را مخصوص به خود دانسته و به ديگران به عنوان موجوداتى كه در مرتبه
پايينترى از ارزشهاى انسانى قرار دارند، مىنگريستند.[2]
مقررّات و قوانين اسلامى نيز به خوبى از عنايت و توجه اسلام به ارزشهاى انسانى
حكايت دارد؛ مثلا گرچه در نظام ارزشى اسلام، قبول اسلام به عنوان تسليم در برابر
دين حق و ايمان به آن، جايگاه والايى دارد، ولى در جايى كه مسلمان به دروغ و خيانت
متّهم است و كافر به صدق و امانت شناخته شده است، از نظر حقوق اسلامى، شهادت و
گواهى اين كافر، بر آن مسلمان مقدم است.[3]
چنين مواردى نشان مىدهد كه از نظر اين مكتب، اظهار اسلام، به معناى آراستگى به
تمام ارزشها نيست؛ چه اينكه كفر هر كافرى هم موجب ناديده گرفتن ارزشها و فضايل
او در جامعه اسلامى نمىشود.
اسلام و آرمانهاى بشرى
همچنين اسلام به آرمانهاى فراگير بشرى، ارج مىنهد. ازاينرو،
اقدام براى رفع نيازهاى همه انسانها را با ارزش تلقى مىكند؛ زيرا همه مردم را
«عيال» خداوند مىداند، و محبوبترين انسانها را در نزد خدا سودمندترينشان نسبت
به ديگران مىشمارد. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:
الخلق كلهم عيال الله و احبّهم اليه انفعهم لهم.[4] لذا در اين مكتب، از همه مسلمانها خواستهشده است كه به يارى تمامى
مظلومان بشتابند كه به فرموده پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
من سمع رجلا ينادى يا للمسلمين و لم يجبه فليس بمسلم؛[5] هركس نداى مظلومى را بدون پاسخ گذارد، مسلمان نيست.