نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 76
ميان اشيا يا اشخاص توجه داشته باشد،
استعداد بقا و دوام بيشترى دارد.[1]
اسلام و سازگارى جاودانگى و دگرگونى
سازگارى و هماهنگى بين تغييرات زندگى و قوانين يكنواخت، هر چند
وظيفه مهمّ هر مكتبى است كه مىخواهد با اصول ثابت پاسخگوى نيازهاى متغير باشد،
ولى در بين همه اديان و مكاتب، اين مسئله به صورت جدّىترى براى اسلام مطرح است؛
زيرا اين دين، ادعاى خاتميت دارد، و خود را مكتبى جاودانه معرفى مىكند. و از سوى
ديگر، اين مكتب، در همه شئون زندگى دخالت دارد. از رابطه فرد با خدا، تا روابط
افراد با يكديگر در محيط خانواده و جامعه، و نيز روابط انسان با جهان. اگر اسلام
مانند برخى اديان ديگر، تنها به يك سلسله تشريفات عبادى و يا توصيههاى اخلاقى
قناعت كرده بود، كمتر با اين سؤال مواجه مىگرديد؛ ولى اينك با ارائه قوانين
مدنى، جزايى، قضايى، خانوادگى، سياسى و اجتماعى خود، بايد پاسخگوى نوخواهان و
تجددطلبان باشد.
برخى از متفكران اسلامى معاصر، اين مسئله را «بدون شك، مهمترين
مسئله اديان و بالأخص اسلام در عصر حاضر»[2]
تلقى كردهاند. استاد شهيد، علامه مطهرى در اين باره مىگويد:
اينجانب كه با طبقات مختلف و مخصوصا طبقه تحصيلكرده و دنياديده
برخورد و معاشرت دارم، هيچ مطلبى را نديدهام كه به اندازه اين مطلب مورد سؤال و
پرسش واقع شود.[3] غالب
انديشمندان اسلامى قرن اخير، به اين مسئله توجه كردهاند، چه آنها كه با محيط غرب
و فلسفههاى بشرى مأنوس بودهاند، مانند اقبال لاهورى، و چه آنان كه در
[1] - ر. ك: مرتضى مطهرى، ختم نبوت، ص 65- 70؛ اسلام و
مقتضيات زمان، ج 2، ص 234؛ خاتميّت، ص 99.