نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 624
اينك پس از آشنايى با سير تبيين ولايت مطلقه
از ديدگاه امام خمينى، نوبت به آن مىرسد كه اصول و مبانى اين ديدگاه را مورد
بررسى قرار دهيم. در كلام حضرت امام به اين اصول تصريح شده است:
1- حكومت از احكام اوليّه
حكومت، كه شعبهاى از ولايت مطلقه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله
و سلّم است، يكى از احكام اوليه اسلام است.[1]
در اين جمله كوتاه، دو نكته اساسى ذكر شده است:
الف) حكومت، شعبهاى از ولايت مطلقه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم است: در بخشهاى نخستين كتاب توضيح داديم كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
و سلّم در دوران زندگى خود، شخصا به سرپرستى جامعه اسلامى مىپرداخت و در همه شئون
زندگى اجتماعى مسلمانان، از قبيل نصب و اعزام فرمانروايان براى مناطق گوناگون،
گزينش قضات براى رسيدگى به اختلافات، انتخاب معلمان و مبلغان براى تعليم و تربيت
مردم، اعزام مأموران مالياتى، فرماندهى جنگ و صلح و رهبرى سياسى- اجتماعى، آن حضرت
به صروت فعال و زنده، حضور و نمود داشت و هرگاه كه براى چند روز به همراه لشكر
اسلام، در جهاد اسلامى شركت مىكرد و از شهر مدينه بيرون مىرفت، براى سرپرستى
جامعه، در زمان غيبت خود، فردى را معين مىنمود.
همچنين در گذشته، اثبات كرديم كه اين زعامت و رهبرى، استناد به شرع
داشته و يك منصب الهى بوده است. ازاينرو، مسلمانان نيز به حكم شريعت، به همكارى
با آن حضرت در مسائل حكومتى و پيروى از احكام ولايى ايشان موظف بودند.
امام خمينى در جمله بالا، علاوه بر اشاره بر اين نكته، به مطلب ديگرى
نيز توجه دادهاند، و آن اينكه ولايت مطلقه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
گستردهتر از مسائل حكومتى بوده و حكومت، شعبهاى از آن به حساب مىآيد:[2] مبناى اين ديدگاه، همانگونه كه
شرح
[2] - شهيد مطهرى دراينباره مىنويسد:« حكومت يكى از
شئون امامت است و ما مىگوييم: يكى از شئونپيامبر، حكومت بود، و اين حكومت، حكومت
از ناحيه مردم و حقى كه مردم به او داده باشند، نبود؛ حقى بود كه خدا به او داده
بود.»( امامت و رهبرى، ص 112).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 624