نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 578
مقدمه الفداء- حديث مىكند در تفسير آيه
شريفه: «عمّ يتسائلون عن النبأ العظيم» كه
فرمود:
«هى فى امير المؤمنين. كان امير المؤمنين عليه السّلام يقول: ما
للّه تعالى آية هى اكبر منّى و لا للّه من نبأ اعظم منى.[1]»
و بالجمله، انسان كامل، كه آدم ابو البشر يكى از مصاديق آن است،
بزرگترين آيات و مظاهر اسما و صفات حق و مثل و آيت حق تعالى است و خداى تبارك و
تعالى از «مثل» يعنى شبيه، منزه و مبرا است؛ ولى ذات مقدس را تنزيه از مثل به
معناى آيت و علامت، نبايد نمود؛؛ و له المثل الاعلى»[2]. همه ذرات كاينات آيات و مرآت تجليات آن جمال جميل عز و جل هستند،
منتها آن كه هريك به اندازه وعاى وجودى خود؛ ولى هيچيك آيت اسم اعظم جامع، يعنى
«اللّه» نيستند جز حضرت كون جامع و مقام مقدس برزخيّت كبرى جلّت عظمته بعظمته
باريه ...[3] با اين
توضيحات، روشن مىگردد، كه چرا از ولايت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم به «ولايت مطلقه» تعبير مىشود؛ زيرا همانگونه كه محقق بزرگ عرفان در عصر
اخير، آقا محمد رضا قمشهاى توضيح داده است:
ولايت مطلقه، به معناى ولايتى رها از قيود و حدود است. و اين رهايى
از قيود، به آن است كه ظهور همه اسما و صفات الهى باشد، و هرگونه تجليات ذات حق را
دارا باشد.[4] نتيجه آن
كه، ولايت مطلقه از ديدگاه اهل معرفت:
اولا، حقيقتى عينى است و نبايد آنرا با منصبهاى اجتماعى كه واقعيتى
جز جعل و اعتبار ندارد، خلط كرد؛ چه اينكه نبايد آنرا در حدّ پيشوايى و زعامت
دانست.
ثانيا، كمالى است كه با ارتقاى در مراتب هستى و احاطه به كمالات
وجودى، حاصل مىشود.