نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 540
الف) ولايت مستقل
اين ولايت به معناى «اجازه تصرف در جان و مال مردم» است. چنين
ولايتى، از نوع ولايت انسان بر اموال شخصىاش مىباشد؛ يعنى ولىّ، همانند مالك،
براى هرگونه تصرفى مجاز است و حتى اختياردارىاش مقيّد به وجود مصلحت نيز نبوده و
صرفا ارادهاش بر هرچه كه بخواهد، نافذ است.
شيخ، چنين ولايتى را براى ائمه عليهم السّلام ثابت مىداند و
درعينحالادله ولايت فقيه را از اثبات اين نوع ولايت براى فقها در عصر غيبت، قاصر
معرفى مىكند.
ب) ولايت غير مستقل
اين ولايت بدين معنا است كه تصرف و دخالت هر شخص، تنها با اذن و
اجازه ولىّ مجاز شمرده مىشود. در اين مرحله، شيخ با ديگر فقها در تأييد ولايت
فقيه همراه بوده و به صراحت، آنرا تثبيت مىكند. محدوده اين نوع دوم ولايت- كه
ولايت اذنيّه نيز نام گرفته است- عبارت است از:
آن دسته از امور اجتماعى كه از يك سو، در ديد شريعت از اهميت
برخوردار بوده و قابل اهمال و بىاعتنايى نيست، و از سوى ديگر، فرد خاصى براى
انجام آن تعيين نشده است.[1] شارحان و
مفسران كلام شيخ، براين باورند كه كليه امور سياسى جامعه كه در ارتباط با حكومت
مىباشد و نيز شئون اجتماعى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى كه بايد به وسيله دولتها
اداره و تأمين شود، از قبيل اقامه نظم، برپايى امنيت و نگاهبانى از مرزها از نظر
شيخ، مشمول ولايت اذنيّه بوده و ولايت فقيه، آنها را در بر مىگيرد.[2]
[2] - ر. ك: سيد حسن طاهرى، مسألة ولاية الفقيه فى كلام
الشيخ الانصارى، ص 53؛ احمد آذرى قمى، شيخ اعظم انصارى و مسأله ولايت فقيه، ص 30؛
ناصر مكارم شيرازى، ولاية الفقيه فى مدرسة شيخنا الاعظم العلامة الانصارى، ص 16.
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 540