نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 335
سيد محمد فشاركى، بهعنوان فقيه ممتاز
شناخته مىشد؛ ولى از قبول زعامت و رياست، سرباز زد و گفت:
من شايسته اين كار نيستم؛ زيرا رياست دينى و مرجعيت اسلامى، به غير
از علم فقه، امور ديگرى نيز لازم دارد؛ از قبيل اطلاع از مسائل سياسى و شناختن
موضعگيرىهاى درست در هركار.[1] و
بدينوسيله، راه را براى زعامت پرچمدار بزرگ فقاهت و سياست، ميرزا محمد تقى
شيرازى، رهبر جهاد ملت عراق عليه انگليس، باز نمود.
3- صلاحيت اخلاقى
حاكميت مكتب، در تمام شئون جامعه اسلامى، وقتى عينيت مىيابد كه
رهبرى نظام اجتماعى، علاوه بر آگاهى عميق نسبت به مكتب و تعاليم آن، از ايمان قلبى
قوىّ و تعهد عملى استوارى نيز نسبت بدان برخوردار باشد. در تعبيرات رايج فقهى و
كلامى، معمولا از اين ويژگى به «عدالت» تعبير شده، و از آن بهعنوان يكى از شرايط
ضرورى حاكم اسلامى، كه مورد قبول همه فرق اسلامى است، نام برده مىشود.
بزرگترين دانشمندان مذاهب اسلامى، مانند فارابى،[2]
ماوردى،[3] علامه حلّى،[4] فراء[5]
و ابن خلدون[6]، از
عدالت، در شرايط حاكم نام بردهاند، و برخى مانند علامه حلّى[7]
و عبد الرحمن جزيرى[8] لزوم اين
خصلت را در حاكم، مورد اتفاق مسلمانان دانستهاند.