نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 329
شمرده، و نيز كسانى كه تنها بعد دوم را لازم
شمردهاند مسئله را به صورت همهجانبه ارزيابى نكردهاند.
فتاوا و نظريات فقهى فقها نيز نشاندهنده آن است كه آنان در احاله
امور اجتماعى به فقيه، به ابصر بودن او نيز تأكيد داشتهاند و چون چنين امتيازى را
در او سراغ داشته، و او را در شناخت مصلحت جامعه و آگاهى به امور اجتماعى،
هوشيارتر مىديدند، مسئوليتهاى اجتماعى را متوجه او مىدانستند؛ مثلا اگر فقيه را
در عصر غيبت، شايسته جمعآورى و به مصرف رساندن زكات دانستهاند، به اين دليل
استناد كرده اند كه او به موارد صرف آن، ابصر است؛ يعنى چون نيازهاى جامعه را بهتر
مىشناسد، به شكل بهتر و مفيدترى از اين بودجه عمومى استفاده نموده و در بهترين
موارد و لازمترين امور، هزينه مىنمايد.[1]
[1] - محقق حلّى مىگويد:« ... دفعت الى الفقيه المأمون
من الاماميه فانه ابصر بمواقعها»( ينابيع الفقهيه، ج 5، ص 364). و شيخ مفيد
مىنويسد:« وجب حملها الى الفقها المأمونين من اهل ولايته، لان الفقيه اعرف
بمواضعها ...»( المقنعه، ص 41).- در كلام قاضى ابن براج مىخوانيم:« ... كان عليه
حملها الى فقهاء الشيعه ليصلها فى مواضعها لانهم اعرف بذلك»( المهذب البارع، ج 1،
ص 175).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 329