نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 248
ب) اسلام قوانين فراوانى براى زندگى دنيوى
انسانها عرضه كرده، و فلاح و سعادت انسان را در اجراى آنها قرار داده است.
ازاينرو، رهبرى مسلمانان، بايد پايبند به اين قوانين بوده و آنها را دستور العمل
دولت خويش بداند تا جامعه براساس اسلام اداره شود.
ج) پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه سيره و زندگىاش،
الگو و نمونه مسلمانان است[1] و
مسلمانان بايد در همه ابعاد زندگى و از آن جمله، در شكل و شيوه حكومت، از وى پيروى
نمايند، داراى رهبرى يگانهاى در امور دين و دنياى مسلمانان بوده است و در دولت
وى، همه جوانب زندگى امت اسلامى، مورد توجه و اهتمام قرار داشته است. پس از آن
حضرت نيز اين وحدت، امرى مسلّم و قطعى شمرده مىشده، تا جايى كه هيچيك از فرق
اسلامى، در آن ترديد نداشتهاند.
بر اين اساس، رئيس دولت اسلامى- كه امور دين و دنياى مردم را سامان
مىدهد- بايد از ويژگىهاى دو جانبهاى برخوردار بوده و داراى جامعيت باشد:
الف- ويژگىهاى متناسب با رهبرى دينى.
ب- ويژگىهاى متناسب با رهبرى دنيوى.
2- امانتدارى و حكومت
براساس يك اصل بنيادين در فلسفه سياسى اسلام، عهدهدارى امور
اجتماعى، در سطوح مختلف آن، از رهبرى تا مديريت كوچكترين واحدهاى ادارى، امانتى
است كه در اختيار فرمانروايان و كارگزاران قرار مىگيرد. ازاينرو:
الف) كسانى شايسته حكومتند كه از شرايط و ويژگىهاى خاص امانتدارى
برخوردار باشند.
ب) حكومت، با مسئوليت توأم است، و حاكم، تنها به مقتضاى محدوديتها و
شرايط امانتدارى، در امور اجتماعى مىتواند دخالت داشته باشد.
[1] -\i« لقد كان لكم فى رسول اللّه اسوة حسنه»\E( احزاب(
33) آيه 21).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 248