نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 193
آشنا شدهاند- بدان تصريح كردهاند.
دانشمند ايتاليايى، فل لينو مىگويد:
حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در يك زمان، دين و دولت را
پايهگذارى كرد و گستره اين دو، در دوران زندگىاش، همسان بود.
و به تعبير توماس ارنولد:
پيامبر اسلام، پيشواى دين و رئيس دولت بود.
و به عقيده ستروتمان:
اسلام پديدهاى دينى و سياسى است؛ زيرا بنيانگذار آن، علاوه بر
نبوت، حكومت را نيز در دست داشت و به شيوه حكومتدارى كاملا آگاه بود.[1] براساس اعتقاد مسلمانان، پيامبر
اسلام در جامعه اسلامى داراى سه نقش است:
الف) نبوت و رسالت؛ يعنى تبليغ احكام و قوانين الهى.
ب) ولايت؛ يعنى رهبرى سياسى و اجتماعى. و البته مديريت جامعه و اداره
نظام اجتماعى، غير از بيان احكام است.
ج) قضاوت و داورى.[2] اين بينش،
هر چند در طول تاريخ تفكر اسلامى، مورد قبول قرار گرفته است، ولى در يك قرن اخير،
و پس از سرايت شعار «جدايى دين از سياست» از غرب به جوامع اسلامى، برخى از
مسلمانان، وحدت رهبرى دينى و سياسى را حتى در مورد پيامبر اسلام مورد ترديد و
انكار قرار دادند. و مسئوليت حضرت را به «تبليغ احكام دين» منحصر و محدود ساختند.
از جمله طرفداران و مروّجان اين طرز فكر در جهان تسنّن، على عبد
الرزاق است.
او كه زاده مصر و فارغ التحصيل الازهر است، در سال 1925، كتاب
«الاسلام و اصول الحكم» را براى اثبات اينكه «حكومت، از اركان شريعت نبوده، و در
اسلام
[1] - محمد يوسف موسى، نظام الحكم فى الاسلام، ص 14.
[2] - امام خمينى، بدائع الدرر، رساله لا ضرر، ص 105-
107.
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 193