نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 186
روزه، چاشنى اجتماعى در كنار آنها زدهشده
است. مقررات فراوان اجتماعى، سياسى، اقتصادى، حقوقى و جزايى اسلام، ناشى از اين
خصلت است؛ همچنان كه مقرراتى از قبيل جهاد و امر به معروف و نهى از منكر، از
مسئوليت اجتماعى اسلامى ناشى مىشود.[1] ويژگى
ديگر مقررات اسلامى، رابطه تنگاتنگ و استوار آن با نظام سياسى حاكم بر جامعه است؛
بدين معنا كه در زمينه مسائل سياسى، اقتصادى، حقوقى، اجتماعى و حتى عبادى، قوانين
و مقررّات به گونهاى ارائه شده است كه تنها با روى كار آمدن دولتى اسلامى، امكان
اجراى صحيح، كامل و مطلوب آنها وجود دارد. و خلأ چنين دولتى به بروز پراكندگى در
قوانين اسلامى و به هم خوردن انسجام آنها، تعطيل بخشهايى از اين قوانين، امكان
سوءاستفاده از قوانين اسلامى، ضعف اجرا، به علت فقدان حمايت قانونى، و ...
مىانجاند.
با يك نگاه اجمالى به دستوراتى كه در قرآن، متوجه جامعه اسلامى شده
است، مىتوان تأثير مستقيم حاكميت اسلامى را در اجراى آنها تشخيص داد؛ مانند:
جاهدو فى الله حق جهاده؛[2] در
راه خدا جهاد كنيد، آن گونه كه حق جهاد او است.
وعدّوالهم ما استطعتم من قوّه؛[3] در
برابر دشمن هر چند مىتوانيد، نيرو فراهم سازيد.
السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما؛[4]
دست مرد و زن دزد را قطع كنيد.
الزانية و الزانى فاجدوا كل واحد منهما مائة جلدة؛[5] زن و مرد زناكار را هريك صد تازيانه بزنيد.
[1] - مرتضى مطهرى، جهان بينى اسلامى، وحى و نبوت(
مشخصات اسلام) ص 226.